Мировой рейтинг по легкости ведения бизнеса

Doing Business

Всемирный Банк ежегодно публикует рейтинг Doing Business, отражающий сложность открытия и ведения собственного бизнеса в разных странах мира. Данный рейтинг непосредственно отображает уровень бизнес-климата в стране, что влияет на приток инвестиций и позитивно сказывается на уровне жизни государства.

Рейтинг составляется на основании 10 индикаторов регулирования предпринимательской деятельности, учитывающих время и стоимость выполнения предпринимателем требований государства по регистрации нового предприятия, деятельности предприятия, ведению торговых операций, обеспечению исполнения контрактов, налогообложению и закрытию предприятия. Каждый индикатор имеет равный вес. При этом не учитываются такие переменные, как макроэкономическая политика, качество инфраструктуры, квалификация рабочей силы, колебания валютных курсов, мнения инвесторов, безопасность и уровень коррупции. Таким образом, бизнес-среда стран мира рассматривается без учета политических аспектов, исключительно на уровне государственного регулирования. В итоговом рейтинге все страны ранжируются по уровню благоприятных условий ведения бизнеса с 1 до 189 места, первое место — наиболее высокое. Высокая позиция страны означает, что открыть и вести бизнес в этой стране быстро, просто и безопасно. Текущий рейтинг отображает ситуацию на 2020 год.

Смотрите также: лучшие страны для ведения бизнеса по версии Forbes, и рейтинг самых популярных офшорных стран

Отчеты: pdf icon DB2020.pdf, DB2019.pdf, DB2018.pdf

  • Variables
  • Layout
  • Styles
  • Save
  • Share
  • Embed

Availability Range: Year
[]

  • VIEW RECENT YEARS
  • 5
  • 10
  • 15
  • 20
  • 25
  • 50


Total periods

Latest period

(Optional)


Additional options


Display function definition

Hide title (applicable to WDI online table only)

Hide label (applicable to WDI online table only)


  • Add
    Time
    0

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • Y
  • Z

Orientation

Popular

Custom

Drag to rearrange the order

  • Time

  • Series

  • Country

Format Numbers


Separate thousands by commas


Format series

Advanced options

Most Recent Value Function


Comparator Report


Hide Columns

Template

Custom

Responsive

Customize Report

Use this option to create WDI, IDS Online tables etc.,


Apply Responsive Template

Preset

Small

500X425

Medium

750X575

Large

950X800

Dimension Dropdown

Tool Bar

Share

Download

Excel

CSV

Tabbed TXT

Info

Print

Navigator

Show Title

Hide Title

Title
Font Style Font Type
Font Color Font Size
Horizontal Alignment

Show Description

Hide Description

Description
Font Style Font Type
Font Color Font Size
Horizontal Alignment

Apply Changes


Copy and paste this code to your website

Please log in to save your report



Assign to an existing folder

Create new folder


Clear
Save

«
»

» »

  • Clear Selection
  • |


Selections have been modified. Click on «Apply Changes» at any time to refresh the report with the changes made. Otherwise, click on «Cancel» to go back to previous selections.


Cancel

Apply Changes


Please log in to save

Kindly choose an option and press OK to continue

WB Staff Login
Public Login


Close

OK

Lawson, Robert (4 October 2021). «Poor Will Suffer Most From World Bank Cancelling ‘Doing Business’ Project». Southern Methodist University. Retrieved 17 March 2023.

The ease of doing business index was an index created jointly by Simeon Djankov, Michael Klein, and Caralee McLiesh, three leading economists at the World Bank Group, following the release of World Development Report 2002.[1][2][3] The academic research for the report was done jointly with professors Edward Glaeser, Oliver Hart, and Andrei Shleifer. Though the first report was authored by Djankov, Klein, and McLiesh, and they continue to be listed as «founders» of the report, some sources attribute the genesis of the idea to Djankov and Gerhard Pohl.[4][5] Higher rankings (a low numerical value) indicated better, usually simpler, regulations for businesses and stronger protections of property rights. Empirical research funded by the World Bank to justify their work show that the economic growth effect of improving these regulations is strong.[6]

«World Development Report 2002», the basis of the research behind Doing Business, analyzes how to build effective institutions.[7] In understanding what drives institutional change, the report emphasizes the importance of history, highlighting the need to ensure effective institutions through a design that complements existing institutions, human capabilities, and available technologies. The study was guided by Joseph Stiglitz and Roumeen Islam with principal authors Simeon Dyankov and Aart Kraay. Several background papers, including by Nobel Prize winners Robert Shiller, Amartya Sen and Gabriel Garcia Marquez, were published in academic journals or books.[8][9][10][11][12]

The report was discontinued by the World Bank on September 14, 2021, following an audit documenting how bank leadership pressured experts to manipulate the results of the 2018 and 2020 reports.[13][14][15] Several organizations have proposed replacements, including the Antigua Forum, the World Bank, and the Fraser Institute.[16][17][18][19]

The World Bank announced in December 2022 that it would be releasing the methodology for the replacement to the index in the second quarter of 2023.[20]

World Bank’s Ease of Doing Business index map for 2020

  ≥ 85.0

  80.0–84.9

  75.0–79.9

  70.0–74.9

  65.0–69.9

  60.0–64.9

  55.0–59.9

  50.0–54.9

  45.0–49.9

  40.0–44.9

  35.0–39.9

  30.0–34.9

  ≤ 25.0

  Data unavailable

Methodology[edit]

The report was a benchmark study of regulation.[7] The survey consisted of a questionnaire designed by the Doing Business team with the assistance of academic advisers. The questionnaire centered on a simple business case that ensures comparability across economies and over time. The survey also based assumptions on the legal form of the business, size, location, and nature of its operations.[21] The ease of doing business index was meant to measure regulations directly affecting businesses and did not directly measure more general conditions such as a nation’s proximity to large markets, quality of infrastructure, inflation, or crime.

The next step was gathering data surveys of over 12,500 expert contributors (lawyers, accountants, etc.) in 190 countries who deal with business regulations in their day-to-day work. These individuals interacted with the Doing Business team in conference calls, written correspondence, and visits by the global team. For the 2017 report, team members visited 34 economies to verify data and to recruit respondents. Data from the survey was subjected to several rounds of verification. The surveys were not a statistical sample, and the results were interpreted and cross-checked for consistency before being included in the report. Results were also validated with the relevant government before publication. Respondents filled out written surveys and provided references to the relevant laws, regulations, and fees based on standardized case scenarios with specific assumptions, such as the business being located in the largest business city of the economy.[21]

A nation’s ranking on the index was based on an average of 10 subindices:

  • Starting a business – Procedures, time, cost, and minimum capital to open a new business
  • Dealing with construction permits – Procedures, time, and cost to build a warehouse
  • Getting electricity – procedures, time, and cost required for a business to obtain a permanent electricity connection for a newly constructed warehouse
  • Registering property – Procedures, time, and cost to register commercial real estate
  • Getting credit – Strength of legal rights index, depth of credit information index
  • Protecting investors – Indices on the extent of disclosure, the extent of director liability, and ease of shareholder suits
  • Paying taxes – Number of taxes paid, hours per year spent preparing tax returns, and total tax payable as a share of gross profit
  • Trading across borders – Number of documents, cost, and time necessary to export and import
  • Enforcing contracts – Procedures, time, and cost to enforce a debt contract
  • Resolving insolvency – The time, cost, and recovery rate (%) under a bankruptcy proceeding

The Doing Business project also offers information on the following datasets:

  • Distance to the frontier – Shows the distance of each economy to the «frontier,» which represents the highest performance observed on each of the indicators across all economies included since each indicator was included in Doing Business
  • Good practices – Provide insights into how governments have improved the regulatory environment in the past in the areas measured by Doing Business

For example, according to the Doing Business (DB) 2013 report, Canada ranked third on the first subindex «Starting a business» behind only New Zealand and Australia. In Canada, there is 1 procedure required to start a business which takes on average 5 days to complete. The official cost is 0.4% of the gross national income per capita. There was no minimum capital requirement. By contrast, in Chad which ranked among the worst (181st out of 185) on this same subindex, there were 9 procedures required to start a business taking 62 days to complete. The official cost was 202% of the gross national income per capita. A minimum capital investment of 289.4% of the gross national income per capita is required.

While fewer and simpler regulations often imply higher rankings, this was not always the case. Protecting the rights of creditors and investors, as well as establishing or upgrading property and credit registries, may mean that more regulation is needed.

In most indicators, the case study referred to a small domestically-owned manufacturing company—hence the direct relevance of the indicators to foreign investors and large companies is limited. DB uses a simple averaging approach for weighting sub-indicators and calculating rankings.[7] A detailed explanation of every indicator can be found through the DB website and a .xls archive that simulates reforms.

Some caveats regarding the rankings and main information presented have to be considered by every user of the report. Mainly:

  • Doing Business did not measure all aspects of the business environment that matter to firms or investors, such as the macroeconomic conditions, or the level of employment, corruption, stability, or poverty, in every country.
  • Doing Business did not consider the strengths and weaknesses of neither the global financial system, nor the financial system of every country. It also doesn’t consider the state of the finances of the government of every country.
  • Doing Business does not cover all the regulations or all the regulatory requirements. Other types of regulation such as financial market, environment, or intellectual property regulations that are relevant for the private sector are not considered.

The Doing Business report was not intended as a complete assessment of competitiveness or the business environment of a country and should rather be considered as a proxy of the regulatory framework faced by the private sector in a country.

History[edit]

The Doing Business report has its origins in a 2002 paper published in the Quarterly Journal of Economics by Simeon Djankov, Rafael La Porta, Florencio Lopez-de-Silanes and Andrei Shleifer under the title «The Regulation of Entry». The study presents data on the regulation of entry of start-up firms in 85 countries covering the number of procedures, official time and official cost that a start-up must bear before it can operate legally. The main findings of the paper are that: «Countries with heavier regulation of entry have higher corruption and larger unofficial economies, but no better quality of public or private goods. Countries with more democratic and limited governments have lighter regulation of entry.» The paper became widely known, with over five thousand academic references, because it provides quantitative evidence that entry regulation benefits politicians and bureaucrats without adding value to the private sector or granting any additional protection.[22][23]

Several countries have launched reforms to improve their rankings.[24][25] These efforts are motivated to a great scope by the fact that the World Bank Group publishes the data, and hence coverage by the media and the private sector every year. Also, Doing Business highlights every year the successful reforms carried out by each country. The Regulation of Entry was published, Simeon Djankov and Andrei Shleifer have published nine other academic studies, one for each set of indicators covered by the report.[8][9][10][26][27][28][29]

Over 18 years, 2003 to 2020, the reports recorded nearly 5,000 regulatory reforms implemented by 190 economies.

  • Poland was the global top improver in the past year. It enhanced the ease of doing business through four institutional or regulatory reforms, making it easier to register property, pay taxes, enforce contracts, and resolve insolvency.
  • Worldwide, 108 economies implemented 201 regulatory reforms in 2011/12 making it easier to do business as measured by Doing Business. Reform efforts globally have focused on making it easier to start a new business, increasing the efficiency of tax administration, and facilitating trade across international borders. Of the 201 regulatory reforms recorded in the past year, 44% focused on these 3 policy areas alone.
  • Singapore topped the global ranking on the ease of doing business for the seventh consecutive year, followed by Hong Kong SAR; New Zealand; the United States; and Denmark. Georgia was a new entrant to the top 10.

In 2014 Doing Business covered regulations measured from June 2012 through May 2013 in 189 economies.

  • Singapore is the first economy of the global ranking followed by Hong Kong SAR, New Zealand, the United States, Denmark, Malaysia, South Korea, Georgia, Norway, and the United Kingdom.
  • For the first time data about Libya, Myanmar, San Marino, and South Sudan were collected.
  • 114 economies adopted 238 regulatory reforms in 2012/13 (the reforms increased by 18% compared to the previous year).

In 2015, Doing Business covered regulations measured from June 2013 through June 2014 in 189 economies.[30] For the first time this year, Doing Business collected data for 2 cities in 11 economies with more than 100 million inhabitants. These economies include Bangladesh, Brazil, China, India, Indonesia, Japan, Mexico, Nigeria, Pakistan, the Russian Federation, and the United States. The added city enables a sub-national comparison and benchmarking against other large cities.

In 2021, the World Bank discontinued the Doing Business Report following allegations of irregularities, data manipulation, undue influence, and unethical behavior by bank staff including Djankov, former World Bank president Jim Yong Kim, and IMF managing director Kristalina Georgieva.[15][31][32]

Research and influence[edit]

As stated in the report, «Empirical research is needed to establish the optimal level of business regulation—for example, what the duration of court procedures should be and what the optimal degree of social protection is. The indicators compiled in the Doing Business project allow such research to take place. Since the start of the project in November 2001, more than 3,000 academic papers have used one or more indicators constructed in Doing Business and the related background papers by its authors.»[33] An example of such empirical research is a paper on business regulation and poverty, published in Economics Letters.

More than 3,000 academic papers used data from the index.[34] The effect of improving regulations on economic growth is claimed to be very strong. Moving from the worst one-fourth of nations to the best one-fourth implies a 2.3 percentage point increase in annual growth. Another 7,000 working papers in economics and social science departments use the data from the Doing Business report. The 2016 Nobel Prize Winner in Economics Oliver Hart is among the authors of such papers.

The various sub-components of the index in themselves provided concrete suggestions for improvement. Many of them may have been relatively easy to implement and uncontroversial (except perhaps among corrupt officials who may gain from onerous regulations requiring bribes to bypass). As such, the index has influenced many nations to improve their regulations. Several have explicitly targeted to reach a minimum position on the index, for example, the top 25 list. To consider the element of corruption and transparency in the economy, the index has also been combined with the Corruption Perceptions Index in the annual Best European Countries for Business publication.[35]

Somewhat similar annual reports are the Indices of Economic Freedom and the Global Competitiveness Report. They, especially the latter, look at many more factors that affect economic growth, like inflation and infrastructure. These factors may however be more subjective and diffuse, since many are measured using surveys and they may be more difficult to change quickly compared to regulations.

A November 2017 EconTalk podcast explains the lasting influence in academia and policy circles of the Doing Business report.

Doing Business Report[edit]

The Doing Business Report (DB) was an annually published report which was developed by a team led by Djankov in 2003. It was published by the World Bank Group every year from 2003 to 2019 and aimed to measure the costs to firms of business regulations in 190 countries. The study was one of the flagship knowledge products of the World Bank Group in the field of private sector development and is claimed to have motivated the design of several regulatory reforms in developing countries. The study presented every year a detailed analysis of costs, requirements, and procedures a specific type of private firm is subject in all countries, and then, creates rankings for every country. The study is also backed up by broad communication efforts, and by creating rankings, the study spotlights countries and leaders that are promoting reforms.[36]

The DB was widely known and used by academics, policy-makers, politicians, development experts, journalists, and the business community to highlight red tape and promote reforms. As stated by the IEG study from the World Bank:

«For country authorities, it sheds a bright, sometimes unflattering, light on regulatory aspects of their business climate. For business interests, it has helped to catalyze debates and dialogue about reform. For the World Bank Group, it demonstrates an ability to provide global knowledge, independent of resource transfer and conditionality. The annual exercise generates information that is relevant and useful».

According to the DB, the regulation does matter for the development of the private sectors, and several reforms are suggested across the report to promote the development of the private sector and enable the business environment. Some highlighted findings of the DB are:

  • Lower barriers to start-up are associated with a smaller informal sector.
  • Lower costs of entry encourage entrepreneurship, enhance firm productivity, and reduce corruption.
  • Simple start-up translates into greater employment opportunities.

Contents[edit]

In 2017, the study contains quantitative measures of regulations for starting a business, dealing with construction permits, employing workers, registering property, getting credit, protecting investors, taxes, trading across borders, enforcing contracts, getting an electricity connection, and closing a business. As stated in the introduction of the study, «A fundamental premise of DB is that economic activity requires good rules. These include rules that establish and clarify property rights and reduce the costs of resolving disputes, rules that increase the predictability of economic interactions, and rules that provide contractual partners with core protections against abuse.»

Evaluation[edit]

Doing Business was a controversial study, with passionate critics and devoted fans. As recognized by the Independent Evaluation Group of the World Bank, some have questioned the reliability and objectivity of its measurements while others doubt the relevance of the issues it addresses or fears it may unduly dominate countries reform agendas at the expense of more crucial development objectives. Attention given to the indicators may inadvertently signal that the World Bank Group values less burdensome business regulations more highly than its other strategies for poverty reduction and sustainable development.

Several limitations were present in the DB studies and have to be kept in mind when using the study:

  • The indicators and measures were referred to the costs, requirements, and fees of doing business in the country’s largest business city; thus conditions elsewhere within the country may have differed.
  • To achieve cross-country standardization respondents were asked to give estimates for a limited liability company of a specific size.[vague] Costs for other forms and scales of businesses may have differed.
  • Transactions and fees to have cost out were very specifically defined. The costs of other types of transactions may differ.
  • The cost estimates come from individuals identified as expert respondents. Sometimes the estimates given by such individuals may differ with other experts and with public officials. If so, the responses are cross-checked for consistency.
  • The estimates assumed that a business knows what is required and does not waste time. Satisfying regulatory requirements will take longer if the business lacks information or is unable to follow up promptly. A related point here is that DB does not allow for «workarounds», «facilitating fees», and «learning time» that speed or delay approvals and causes variation costs.

[edit]

Published for seventeen years, the DB has originated a growing body of research on how performance on DB indicators, and reforms generated by the reports, related to specific development desirable outcomes. As stated by the DB 2010, about «405 articles have been published in peer-reviewed academic journals, and about 1143 working papers are available through Google Scholar».

DB was widely used as a study to measure competitiveness. However, regulation rather than competitiveness is the main objective in the DB. Other studies that are also used to measure competitiveness and recognized as business enabling environment ranking systems are the Global Competitiveness Index, the Index of Economic Freedom, and the Global Entrepreneurship Monitor, among others.[37]

Controversies[edit]

2018 manipulation scandal[edit]

On 12 January 2018, Paul Romer, the World Bank’s chief economist, announced that past releases of the index would be corrected and recalculated going back at least four years. Romer apologized to Chile, saying that the former director of the group responsible for the index had repeatedly manipulated its methodology, unfairly penalizing the country’s rankings during the administration of left-wing President Michelle Bachelet. In response, Bachelet announced that Chile would formally request a complete investigation by the World Bank.[38][39]

The 2021 WilmerHale report (see below) revealed that there were more extensive data irregularities in the 2018 report, specifically the manipulation of China’s data.[40]

2020 data irregularities controversy[edit]

Several major newspapers – including the Financial Times, The Economist, and The Wall Street Journal – report that the data of China, Azerbaijan, United Arab Emirates, and Saudi Arabia among others were suspected to be «inappropriately altered» in the 2020 Doing Business publication.[41][42][43] In light of the data irregularities found in both the 2018 and 2020 reports, the World Bank announced on 27 August 2020 that it would pause the Doing Business publication while it conducts a review of data changes for the last five reports and an internal audit of data integrity.[44]

Following these revelations, some organizations paused the use of Doing Business data, and supplemented these reports with data from alternative indicators measuring the same concepts.[45] On December 16, 2020, the World Bank released 3 reports about the conclusions of the reviews examining the data irregularities:[46]

  • A review of the specific irregularities identified.[46]
  • An independent confirmation of these irregularities.[46]
  • An independent review of Doing Business’s processes for data production and management.[47]

These reviews found that, while the specific issues uncovered in this breach had been addressed, a culture where management pressured experts to manipulate data persisted: «The DB team members reported undue pressure, both directly and indirectly by Bank management to manipulate data in 2017 during the 2018 report production process and in 2019 during the 2020 report production process. The lack of a safe speak-up environment within the DB team led to a fear of retaliation for those who would escalate and report pressures to manipulate data. This contributed to the compromise of data integrity in the DB report.»[47] These reports also found that over half of Doing Business staff interviewed admitted to manipulating data.[48]

Cancellation and Fallout[edit]

In September 2021, the World Bank discontinued the Doing Business report following the release of an independent report detailing the specifics of the 2020 and 2018 irregularities, including detailed explanations of how senior leaders at the bank manipulated data and pressured experts to change rankings and methodology to improve scores for certain countries.[49][15]

The report from WilmerHale provided details on the 2018 and 2020 manipulation scandals, implicating the then-president of the Bank Jim Yong Kim, the then-CEO of the Bank Kristalina Georgieva, and one of the founders of the report Simeon Djankov, in data manipulation for the purposes of raising the scores of some countries (China and Saudi Arabia) and reducing the scores of others (Azerbaijan).[31][14][40] In 2018 in an effort to secure funding from China, Kim, Georgieva, and Djankov repeatedly pressured the team that creates the data to pursue multiple avenues to improve China’s score, eventually resorting to having members of the team unlock the report and change three of China’s data points after the scores had been finalized.[50][40] Georgieva issued a statement disagreeing with the characterization of her actions in the report.[51]

According to the report, in 2020 Djankov pressured the Doing Business team to change Saudi Arabia’s score in an effort to rank better than Jordan due to extensive Reimbursable Advisory Services contracts between the Bank and Saudi Arabia. The subsequent change in methodology also lead to the UAE improving in score but not overall ranking.[40] Also in 2020, Djankov ordered a review of three of Azerbaijan’s data points. The team reviewed these data points and concluded that they were accurate. Djankov ignored these recommendations and changed Azerbaijan’s score, also altering the overall methodology of the report to ensure that Azerbaijan scored lower.[40]

Beyond these allegations, the report documents a culture of pressure from the highest levels of World Bank management, particularly under the leadership of Djankov.[40][52] According to the report

«nearly every Doing Business employee with whom we spoke described the environment on the Doing Business team under the management of Mr. Djankov to be, at best, deeply problematic, and, at worse, emotionally harrowing. Employees said that Mr. Djankov was a “bully” who instilled fear on the team; that he managed “by terror and intimidation”; that his management style constituted “psychological terrorism” that created a “toxic environment”; that he was a “larger than life fear factor” for everyone on the team; and that his management style was pompous and undiplomatic.»[40]

The report also documents the culture of fear that prevented employees from reporting these irregularities, with Djankov threatening retaliation against anyone that threatened his authority, and «dangled promotions in front of Doing Business leadership to incentivize compliance with his personal objectives.»[40]

Response to the WilmerHale Report[edit]

Following these reports, various agencies expressed concern about the allegations and their effect on the world’s faith in data produced by the World Bank.[53][54] US Treasury Secretary Janet Yellen called for strong action to prevent misconduct and strengthen data integrity.[55] Other US agencies called the report «serious and troubling» and quickly replaced data from the Doing Business report with other sources.[54][56]

When these allegations came to light, Georgieva was serving as the managing director of the International Monetary Fund.[57] The IMF’s board reviewed the allegations, but found that the report «did not conclusively demonstrate» that she engaged in data manipulation.[58] The US government refused to publicly support Georgieva, but did not call for her removal.[58]

Response to Report Cancellation[edit]

The cancellation of the report led to a range of responses from academics and think tanks, with some claiming that its cancellation was long overdue, and others arguing it was an overreaction. According to Frédéric Mousseau, the policy director for the progressive Oakland Institute «Even before the extent of the data manipulation came to light and destroyed any credibility of the DBR, the rankings had been built on a flawed premise that rewards countries for reducing their labor standards, destroying the environment, and providing easy access for corporate pillaging and land grabs.»[59] The senior director of policy and research for the Cicero Institute, noted corruption like this is common at multilateral institutions like the World Bank,

«Multilateral institutions like the World Bank are particularly susceptible to such forces. Their structures ensure that each government gets a say, while no one government is held accountable. When Georgieva thanked a data manipulator for doing his “bit for multilateralism,” she was more right than she knew. Like many supposedly not-for-profit international organizations, the World Bank also found ways to peddle its influence. It began selling “Reimbursable Advisory Services” to countries that wanted to improve their ranking on the index.»[60]

Others criticized the cancellation of the report. Professor Robert Lawson, Fullinwider Chair in Economic Freedom at Southern Methodist University described this decision as «throwing the baby out with the bathwater.»[61] According to Ian Vasquez, director for policy at the Cato Institute, a US-based libertarian think tank:

«It was a serious mistake for the World Bank to discontinue the Doing Business report. It did so out of concerns about data irregularities for two years affecting four countries. Instead of instituting sensible, new measures on process and methodology as recommended by the firm that conducted an independent review for the World Bank, the bank chose to scrap the Doing Business report altogether. From the outside, it very much looks like the decade‐​long campaign by critics of market‐​oriented policies finally triumphed.»[62]

Reception[edit]

The Doing Business methodology regarding labor regulations was criticized by the International Trade Union Confederation because it favored flexible employment regulations.[63] In early reports, the easier it was to dismiss a worker for economic reasons in a country, the more its rankings improved. The Employing Workers index was revised in Doing Business 2008 to be in full compliance with the 188 International Labour Organization conventions. It has subsequently been removed from the rankings. The ITUC debuted the Global Rights Index in 2014 as a response to the Doing Business report.[64]

In 2008 the World Bank Group’s Independent Evaluation Group, a semi-independent watchdog within the World Bank Group, published an evaluation of the Doing Business index.[65] The report, Doing Business: An Independent Evaluation, contained both praise and criticism of Doing Business. The report recommended that the index be clearer about what is and is not measured, disclose changes to published data, recruit more informants, and simplify the Paying Taxes indicator.

In April 2009 the World Bank issued a note with revisions to the Employing Workers index.[66] The note explained that scoring for the «Employing Workers» indicator would be updated in Doing Business 2010 to give favorable scores for complying with relevant ILO conventions. The Employing Workers indicator was also removed as a guidepost for Country Policy and Institutional Assessments, which help determine resources provided to IDA countries.

A study commissioned by the Norwegian government alleges methodological weaknesses, an uncertainty in the ability of the indicators to capture the underlying business climate and a concern that countries may find it easier to change their ranking in Doing Business than to change the underlying business environment.[67]

In 2013, an independent panel appointed by the President of the World Bank and headed by Trevor Manuel of South Africa issued a review expressing concern about the potential for the report and index to be misinterpreted, and the narrowness of the indicators and information base. It recommended that the report be retained, but that the aggregate rankings be removed and that a peer-review process is implemented (among other things). Regarding the topics of Paying Taxes and Employing Workers, it noted that «The latter has already been excluded from the report’s rankings. While there is a persuasive case for paying attention to these aspects of doing business, the Bank will need to carefully consider the correct way to assess the regulation and legal environment of these areas if these indicators are to be retained.»[68]

In 2018, another independent evaluation,[69] was commissioned by the World Bank Group. The evaluation praised the Doing Business report for its objectivity and focus on regulatory reform. It suggested adding peer-reviewed research papers behind every set of indicators. Subsequently, the World Bank has added one such research article, underlying the indicator on property registration.[70]

Ranking[edit]

The last published rankings came from the «Doing Business 2020″ report. Ranking of economies was introduced in the «Doing Business 2006″ report.[71]

New Zealand topped the Ease of Doing Business rankings in 2017, 2018, 2019, and 2020.

Singapore topped the Ease of Doing Business rankings in 2007–2016.[72] Based on Singapore’s experience, IDA International is collaborating with public agencies in several countries in the areas such as ICT strategy, national Infocomm planning and solutions implementation that can help increase the ease of doing business. One interesting fact is that although richer countries on average are ranked higher than poor countries, there are some remarkable exceptions, particularly oil-rich countries. For example, Kuwait (ranked 83), Qatar (ranked 77), Oman (ranked 68) Saudi Arabia (ranked 62). Compare to lower-income countries: India (ranked 63), Kenya (ranked 56), Colombia (ranked 67), Uzbekistan (ranked 69). Notable exceptions are Norway (ranked 9) and the United Arab Emirates (ranked 16).[73]

China’s 2018 ranking, and 2020 rankings of the UAE and Saudi Arabia are alleged to have been artificially strengthened by an internal audit of the rankings.[40] In contrast, Azerbaijan’s 2019 ranking is alleged to have been artificially lowered.[40]

* – same rank is for multiple jurisdictions
** – the State Union of Serbia and Montenegro

Note: Rankings at the time of annual report publication. Rankings are subject to revision.

See also[edit]

  • Index of Economic Freedom
  • List of countries by economic freedom
  • Corruption Perceptions Index
  • List of freedom indices
  • Simeon Dyankov

References[edit]

  1. ^ Doing business in 2004: understanding regulation. Simeon Djankov, Caralee McLiesh, Michael Klein, World Bank, International Finance Corporation. Washington, D.C.: World Bank. 2004. ISBN 0-585-47855-4. OCLC 53443764. Doing Business in 2004 was prepared by a team led by Simeon Djankov. Caralee McLiesh co-managed development and production of the report. The work was carried out under the general direction of Michael Klein. Simeon Djankov coordinated the work on starting a business and hiring and firing workers. Caralee McLiesh led the work on getting finance.{{cite book}}: CS1 maint: others (link)
  2. ^ «Founders». World Bank. Retrieved 30 June 2021.
  3. ^ Djankov, Simeon (February 2016). «The Doing Business Project: How It Started». Journal of Economic Perspectives. 30 (1): 247–248. doi:10.1257/jep.30.1.247. ISSN 0895-3309.
  4. ^ «Doing Business — Measuring Business Regulations — World Bank Group». Doing Business. 30 December 2011. Retrieved 20 May 2013.
  5. ^ Okwudili Iweama, Vincent; Chukwuemeka Idoko, Edwin; Musa Muhammad, Yusuf (2021). «Effect of ease of doing business dimensions on foreign direct investment in Nigeria». SCIREA Journal of Management. 5 (2): 34–52. doi:10.54647/management63054.
  6. ^ «Doing Business report series – World Bank Group». Doingbusiness.org. Retrieved 20 May 2013.
  7. ^ a b c «Doing Business How it Started». www.aeaweb.org. Retrieved 12 January 2023.
  8. ^ a b Djankov, Simeon, et al., «Courts», Quarterly Journal of Economics, 2003, 118 (2): 453-517.I
  9. ^ a b Djankov, Simeon, et al., «Regulation of Labor», Quarterly Journal of Economics, 2004, 119 (4): 1339-1382
  10. ^ a b Djankov, Simeon, et al., «Debt Enforcement Around the World», Journal of Political Economy, 2008, 116 (6): 1105-1150.
  11. ^ Djankov, Simeon, Caralee McLiesh, Tatiana Nenova, and Andrei Shleifer. 2003. “Who Owns the Media?”, Journal of Law and Economics 46 (2): 341-381.
  12. ^ World Bank, “The Right to Tell: The Role of Mass Media in Economic Development.” 2002, June.
  13. ^ «World Bank Group to Discontinue Doing Business Report». World Bank. Retrieved 16 September 2021.
  14. ^ a b Zumbrun, Josh (16 September 2021). «World Bank Cancels Flagship ‘Doing Business’ Report After Investigation». Wall Street Journal. ISSN 0099-9660. Retrieved 16 September 2021.
  15. ^ a b c Machen, Ronald; Jones, Matthew; Varghese, George; Stark, Emily. «Investigation of Data Irregularities in Doing Business» (PDF).{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  16. ^ «Antigua Forum 2023 Project Summaries» (PDF). Antigua Forum. 19 January 2023.
  17. ^ «Pre-Concept Note Business Enabling Environment» (PDF). World Bank. 8 February 2022.
  18. ^ «Business Enabling Environment». World Bank. Retrieved 20 January 2023.
  19. ^ «Doing Business 2.0 A Better Guide for Policy Makers». Fraser Institute. Retrieved 10 January 2023.
  20. ^ «Business Enabling Environment». World Bank. Archived from the original on 1 January 2023. Retrieved 9 February 2023.
  21. ^ a b «Improvements made to methodology this year — Doing Business — World Bank Group». Doingbusiness.org. Retrieved 14 January 2017.
  22. ^ Djankov, Simeon, et al., «The Regulation of Entry», The Quarterly Journal of Economics, Vol.CXVII February 2002, Issue I
  23. ^ Citations of «The Regulation of Entry», accessed February 7, 2023
  24. ^ «Time to make in India?». The Economist. 25 September 2014. ISSN 0013-0613. Retrieved 14 January 2017.
  25. ^ «Ranking the rankings». The Economist. 8 November 2014. Retrieved 14 January 2017.
  26. ^ Djankov, Simeon, et al., «Private Credit in 129 Countries», Journal of Financial Economics, 2007 12 (2): 77-99.
  27. ^ Djankov, Simeon, et al., “The Effect of Corporate Taxes on Investment and Entrepreneurship.” American Economic Journal: Macroeconomics, 2010, 2 (3): 31-64.
  28. ^ Djankov, Simeon, et al., “Property Rights and Urban Form.” The Journal of Law and Economics, 2022, 65 (S1).
  29. ^ Djankov, Simeon, et al., “Public Procurement in Law and Practice.” American Economic Review, 2022, 112(4): 1091-1117.
  30. ^ «Business Enabling Environment». World Bank.
  31. ^ a b «Georgieva pressured World Bank employees to favor China in report — ethics probe». Reuters. 16 September 2021. Retrieved 17 September 2021.
  32. ^ «World Bank kills business climate report after ethics probe cites ‘undue pressure’ on rankings». CNBC. 16 September 2021. Retrieved 17 September 2021.
  33. ^ «Business Enabling Environment». World Bank. Retrieved 20 July 2022.
  34. ^ «Doing Business and related research — World Bank Group». Doingbusiness.org. Retrieved 20 May 2013.
  35. ^ «Best European Countries for Business 2020». Eucham.eu. Retrieved 30 January 2021.
  36. ^ World Bank: «Doing Business 2010», World Bank Group, 2010, U.S.A.
  37. ^ Snodgrass, Donald, «Alternative Business Enabling Environment Rankings. A Review», USAID / Business Growth Initiative, USAID
  38. ^ «Chile slams World Bank for bias in competitiveness rankings». Reuters. 2018.
  39. ^ Zumbrun, Josh; Talley, Ian (12 January 2018). «World Bank Unfairly Influenced Its Own Competitiveness Rankings». The Wall Street Journal.
  40. ^ a b c d e f g h i j Machen, Ronald; Jones, Matthew; Varghese, George; Stark, Emily (2021). Investigation of Data Irregularities in Doing Business 2018 and Doing Business 2020. WilmerHale.
  41. ^ «World Bank suspends its business climate index over data irregularities». Financial Times. 28 August 2020.
  42. ^ «The World Bank’s business-rankings mess». The Economist. 3 September 2020.
  43. ^ Zumbrun, Josh (27 August 2020). «World Bank Halts Report on National Competitiveness Rankings Amid Concerns of Data Manipulation». The Wall Street Journal.
  44. ^ «Doing Business – Data Irregularities Statement». The World Bank. 27 August 2020.
  45. ^ Millennium Challenge Corporation. «Assessing performanceon the Access to Credit, Business Start-Up, and Land Rights and Access Indicators». In light of the World Bank’s announcement, MCC is taking additional steps to provide the Board with supplemental information on country performance on the areas measured by the affected scorecard indicators.
  46. ^ a b c «World Bank Group Statement on Doing Business Corrections and Findings of Internal Audit». World Bank.
  47. ^ a b «Data Integrity in Production Process of the Doing Business Report : Assurance Review». World Bank.
  48. ^ «Data Integrity in Production Process of the Doing Business Report : Assurance Review». World Bank. Out of the 15 staff in the DB team interviewed by GIA, 9 staff indicated that they had been directly or indirectly pressured to manipulate data. Out of the 9 staff who reported being pressured, 8 staff said they manipulated data
  49. ^ «Statement on Release of Investigation into Data Irregularities in Doing Business 2018 and 2020». World Bank. Retrieved 17 September 2021.
  50. ^ «The Data Manipulation Scandal That Could Topple the Heads of the World Bank and IMF, Explained». Center For Global Development. Retrieved 21 October 2021.
  51. ^ Gold, Shabtai. «World Bank scraps Doing Business rankings due to data irregularities». Devex. Archived from the original on 17 September 2021.
  52. ^ Igoe, Michael. «Devex Newswire: The World Bank’s Doing Business scandal». Archived from the original on 21 October 2021.
  53. ^ «U.S. Treasury will hold IMF chief accountable for integrity changes -official». Reuters. 19 October 2021. Retrieved 21 October 2021.
  54. ^ a b «Page: Assessing Country Performance on the Business Start-Up indicator in Fiscal Year 2022». Millennium Challenge Corporation. Retrieved 21 October 2021.
  55. ^ Shalal, Andrea; Lawder, David (14 October 2021). «Yellen calls for ‘strong action’ to boost data integrity at IMF, World Bank». Reuters. Retrieved 21 October 2021.
  56. ^ Fletcher, Terry (19 October 2021). «Strengthening Financial Inclusion on MCC’s Scorecard». Millennium Challenge Corporation. Archived from the original on 19 October 2021. Retrieved 21 October 2021.
  57. ^ Shalal, Andrea (11 October 2021). «IMF board decision hangs over Georgieva as annual meetings begin». Reuters. Retrieved 21 October 2021.
  58. ^ a b Rappeport, Alan (12 October 2021). «Kristalina Georgieva will remain managing director of the I.M.F., its board says». The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 21 October 2021.
  59. ^ Mittal, Anuradha (16 September 2021). «A Landmark Victory: World Bank Finally Ends Its Destructive and Corrupt Doing Business Report». The Oakland Institute.
  60. ^ Glock, Judge (5 November 2021). «Corruption at the World Bank’s Economic Opportunity Index». City Journal. Retrieved 11 March 2023.
  61. ^ Lawson, Robert (4 October 2021). «Poor Will Suffer Most From World Bank Cancelling ‘Doing Business’ Project». Southern Methodist University. Retrieved 17 March 2023.
  62. ^ «Doing Business 2.0». Cato Institute. Retrieved 10 March 2023.
  63. ^ «ITUC-CSI-IGB – International Trade Union Confederation». Ituc-csi.org. 14 December 2006. Retrieved 27 June 2012.
  64. ^ «New global index elevates workers’ rights over «Doing Business»«. Equal Times. Retrieved 20 July 2022.
  65. ^ «Doing Business – Doing Business: An Independent Evaluation». Web.worldbank.org. 26 June 2008. Archived from the original on 16 January 2011. Retrieved 14 February 2012.
  66. ^ «EWI Revisions». Doingbusiness.org. Retrieved 27 June 2012.
  67. ^ «Be careful when Doing Business» (PDF). Archived from the original (PDF) on 27 May 2008. Retrieved 27 June 2012.
  68. ^ «Archived copy» (PDF). Archived from the original (PDF) on 2 August 2018. Retrieved 25 September 2013.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)
  69. ^ «World Bank Group Statement on External Audit of Chile’s Rankings in Doing Business report». World Bank. Retrieved 24 July 2022.
  70. ^ Shleifer, Andrei; Glaesar, Edward L.; Djankov, Simeon; Perotti, Valeria (24 July 2022). «Property Rights and Urban Form». The Journal of Law and Economics. 65 (S1). Retrieved 24 July 2022.
  71. ^ «Doing Business 2018 — Equal Opportunity for All — World Bank Group». Doingbusiness.org.
  72. ^ «Singapore Tops World Bank Survey». Bloomberg.com. Bloomberg. 4 November 2010. Retrieved 23 August 2011.
  73. ^ «Rankings». Doingbusiness.org. Retrieved 9 June 2019.
  74. ^ «Doing Business 2020 : Comparing Business Regulation in 190 Economies» (PDF). Openknowledge.worldbank.org. Retrieved 24 July 2022.
  75. ^ «DOING BUSINESS 2019 : Training for Reform» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  76. ^ «DOING BUSINESS 2018» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  77. ^ «DOING BUSINESS 2017» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  78. ^ «DOING BUSINESS 2016» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  79. ^ «DOING BUSINESS 2015» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  80. ^ «DOING BUSINESS 2014» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  81. ^ «DOING BUSINESS 2013» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  82. ^ «DOING BUSINESS 2012» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  83. ^ «DOING BUSINESS 2011» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  84. ^ «DOING BUSINESS 2010» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  85. ^ «DOING BUSINESS 2009» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  86. ^ «DOING BUSINESS 2008» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  87. ^ «DOING BUSINESS 2007» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.
  88. ^ «DOING BUSINESS 2006» (PDF). Doingbusiness.org. Retrieved 24 July 2022.

External links[edit]

  • Official website
  • List of Global Development Indexes and Rankings Archived 3 September 2014 at the Wayback Machine
  • Sub-indices:
    • Starting a business
    • Dealing with construction permits
    • Getting electricity

Вышли:
Колумбия
15:00 Президентские выборы в Колумбии
Прогноз: 0

Вышли:
Швейцария
12:00 Речь члена совета управляющих Нацбанка Швейцарии Цурбругга
Прогноз: 0

Вышли:
ОАЭ
16:05 ВВП (г/г)
Прогноз: 0
%

Факт.: -6.1%

Вышли:
Южная Африка
16:00 Отчет ЮАРБ о денежно-кредитной политике
Прогноз: 0

Вышли:
Великобритания
12:30 Годовой бюджет
Прогноз: 0

LinDeal подготовил для вас подборку лучших стран мира для открытия собственного бизнеса по мнению авторитетных издательств

Где лучше всего открыть свою компанию? Самый простой вариант — в своей стране. Однако почти всегда есть государства с более простой и быстрой регистрацией, более выгодным обслуживанием бизнеса, с привлекательными налоговыми льготами и государственной поддержкой предпринимателей. Авторы бизнес-журнала https://lindeal.com/ нашла для вас несколько ценных рейтингов, которые помогут узнать, где лучше, проще и выгоднее начать свое дело или онлайн-проект, основать международную компанию, запустить стартап, попробовать свои силы начинающим бизнесменам и опытным учредителям.

10 лучших стран для бизнеса по мнению Forbes 

Основываясь на данных Heritage Foundation (Economic Freedom Index), World Economic Forum (Global Competitiveness Report), Transparency International, Freedom House, World Bank (Doing Business), Central Intelligence Agency (World Factbook), Property Rights Alliance издание представило собственный рейтинг.

Великобритания

10 лучших стран для бизнеса по мнению Forbes

Нет ничего удивительного, что Соединенное Королевство возглавило рейтинг «Форбс»:

  • признанный торговый и финансовый центр мира;
  • одна из сильнейших европейских экономик (после Германии и Франции);
  • высокотехнологичное и активное сельское хозяйство: для обеспечения 60 % производственных нужд задействовано лишь 2 % рабочих кадров;
  • нефтяные, газовые и угольные богатства;
  • работа развитых программ социального обеспечения.

Великобритания плавно отводит промышленность на второй план: подавляющую долю ВВП определяют коммерческие, банковские и страховые услуги.

Швеция

Так как весь ХХ век Швеция сохраняла нейтралитет и держалась в стороне от разрушительных вооруженных конфликтов, это не могло не сказаться на ее современном экономическом состоянии:

  • высокотехнологичный капитализм;
  • современная система распределения ресурсов;
  • многочисленные квалифицированные специалисты;
  • большое количество развитых внешних и внутренних коммуникаций;
  • ½ производства и экспорта приходится на инженерный сектор;
  • 90 % промышленной продукции выпускается частными предприятиями.

Сегодня в Швеции наблюдается увеличение объемов экспорта, рентабельная банковская система, заботливое соцобеспечение и завидный уровень жизни.

Гонконг

10 лучших стран для бизнеса по мнению Forbes Гонконг

Экономисты характеризуют Гонконг как государство с рыночной экономикой, сильно зависимое от международных финансов и глобальной торговли. Так как экономика открытая, страну не обходили стороной мировые кризисы. Однако усиливающаяся интеграция с КНР через торговлю, финансы и туризм позволяет быстро восстановиться. За последнее десятилетие наблюдаются результаты:

  • резкий рост промышленности;
  • масштабное расширение сектора услуг;
  • тесная связка местной валюты с американским долларом.

Также Гонконг — главная площадка для ценных бумаг китайских корпораций, желающих видеть свои акции на международных фондовых биржах.

Новая Зеландия

Кажется, пару десятилетий назад Новая Зеландия была рядовой сельскохозяйственной страной, сильно зависимой от британского рынка. Сегодня же это сильное государство с мощной экономикой, развитой промышленностью и свободного рынка. С 1997 наблюдается рост доходов населения с небольшими спадами в период мировых кризисов. В ближайших планах новозеландского правительства: еще более уменьшить зависимость от внешних рынков, увеличить темпы производства и развития инфраструктуры.

Канада

Канада 10 лучших стран для бизнеса по мнению Forbes

Экономика страны схожа с соседними Соединенными Штатами — направлена на промышленность, рынок и высокий уровень жизни. Однако есть свои отличия:

  • впечатляющий рост производства за счет роста как добычи природных богатств, так и сферы услуг;
  • есть как новое оборудование, так и квалифицированный персонал;
  • тесные внешнеторговые отношения с США — в соседнюю страну отправляется ¾ экспорта;
  • самый крупный зарубежный поставщик Штатов в сфере отправлений нефти, газа, электричества, урана.

Канада выстояла финансовый кризис 2008-2009 гораздо с меньшими потерями, чем другие страны: во многом, благодаря своим банкам, сделавшим ставку на высокую капитализацию и консервативный подход к кредитованию.

Дания

Достоинства этой страны для достойной жизни и ведения бизнеса можно перечислять долго:

  • один из самых высоких уровней жизни в мире;
  • сильный промышленный сектор;
  • высокотехнологичное сельское хозяйство;
  • страна-нетто-экспортер энергии и продуктов питания;
  • ведущие фармацевтические компании мира;
  • широкое внедрение возобновляемых источников энергии;
  • использование развитого морского судоходства;
  • удобное сальдо платежного баланса;
  • сторонник либерализации торговли.

По финансовому положению Дания — одна из самых сильных стран в Евросоюзе, а уровень безработицы здесь исторически низкий.

Сингапур

Иностранных юридических лиц привлекает успешная высокоразвитая сингапурская экономика:

  • открытая бизнес-среда, свободная от коррупции;
  • высокий ВВП на душу населения;
  • стабильные цены;
  • перспективный сектор финансовых услуг;
  • привлечение внушительных инвестиций в нишу медицинских технологий и фармацевтики.

Главная цель Сингапура на будущее — занять место технологического и финансового «сердца» Юго-Восточной Азии.

США 

США 10 лучших стран для бизнеса по мнению Forbes

Штаты обладают самой огромной и технологически развитой экономикой в мире:

  • ориентация на рынок, предприятия и частный бизнес;
  • по сравнению с Японией и Европой более гибкие условия для предпринимателей в вопросах вывода на рынок новых продуктов, увольнения кадров;
  • щадящая система налогообложения.

Основной упор — на развитие технологического сектора: ИТ, медицины, авиации, военного оборудования.

Норвегия

«Процветающий оплот капитализма», — образное, но весьма точное определение страны, нашедшей идеальный баланс между рыночной свободой и государственным вмешательством. Добавим к этому, что государство богато важными природными богатствами от нефти до гидроэнергии.

Ирландия

Небольшое современное государство, чью экономику характеризуют как «торгово-зависимую». Чтобы снизить влияние последствий мирового кризиса, здесь стали уделять особое внимание экспорту, который стал уже ключевым элементом экономики.

6 стран, где легче всего открыть свой бизнес иностранцам

Согласно исследованию Всемирного Банка, охватывающему 190 мировых государств и 130 000 организаций, иностранцам легче всего открыть свой бизнес в шести странах:

  1. Новая Зеландия: переработка мусора, экотехнологии, инновационное с/х, образовательные курсы. Entrepreneur Work Visa — специальная рабочая виза предпринимателя. 
  2. Сингапур: туризм, инновации, сфера услуг. Entrepreneur Pass — виза для предпринимателей и инвесторов (выдается на год с возможностью продления).
  3. Гонконг: инвестиции, информационные технологии, сфера услуг. Hong Kong Entrepreneurs Visa — специальная виза для основателей бизнес-проектов.
  4. Дания: био-, информационные технологии, возобновляемые источники энергии.
  5. Южная Корея: медицина, сфера услуг, инновации. D-8 — специальная виза на 2-5 лет для предпринимателей.
  6. США: ИТ, ресторанный бизнес, торговля. Е-1, Е-2, ЕВ-5 — три типа виз для зарубежных бизнесменов.

Как показывает практика, иностранцам в Штатах проще стартовать в Нью-Йорке, Бостоне, Сан-Диего, Сиэтле, Боулдере.

10 стран, где выгоднее всего открыть международный, интернет-бизнес в 2022 году

Перед тем, как выбрать страну для основания своего дела, предприниматель должен учесть несколько ключевых факторов: налоговые последствия и льготы, возможность привлечения инвесторов, сложность оформления сопутствующей документации, кадровые ресурсы, требования к гражданству для учредителей компаний. Исходя из названого, можно выделить сразу десять лучших стран для ведения международного (удаленного) интернет-бизнеса.

Британские Виргинские острова: легкий банкинг

Британские Виргинские острова: легкий банкинг

Плюсы:

  • европейские и азиатские банки охотно сотрудничают с компаниями, зарегистрированными на Британских Виргинских островах (BVI);
  • самый авторитетный международный оффшорный центр;
  • 100 % гарантия прозрачности фирм, созданных на BVI.

Минусы:

  • недешевая (в сравнении с другими офшорными государствами) регистрация бизнеса, немалые офисные и государственные сборы;
  • требования по экономическому присутствию зарегистрированных фирм;
  • обмен финансовой информацией в автоматическом режиме.

Дания: эффективные налоги и гибкая кадровая политика

  • регистрация за несколько дней (а не недель);
  • нет требований к гражданству руководства компании;
  • эффективный налог (в сравнении с другими странами Северной Европы);
  • система flexicurity, вводящая гибкие законы найма и увольнения;
  • современное законодательство Дании о предпринимательстве соответствует законодательству ЕС.

Норвегия: сильная экономика и цифровые технологии

Норвегия: сильная экономика и цифровые технологии

Плюсы: 

  • быстрое оформление, простое и незатратное (по европейским меркам) ведение своего дела;
  • возможность решения большинства вопросов по регистрации и обслуживанию бизнеса онлайн;
  • государственная поддержка технологичного сектора;
  • нет дефицита в высококвалифицированных кадрах;
  • высокая политическая и экономическая стабильность;
  • развитая коммуникационная и транспортная инфраструктура;
  • открытый доступ к инвесторам, творческим кадрам и производственной экспертизе.

Минусы:

  • довольно жесткое трудовое законодательство;
  • затрудненное получение разрешения на строительство от имени молодой фирмы.

Новая Зеландия: ультра-быстрая регистрация компаний

  • регистрация фирмы за 1-2 дня;
  • квалифицированная рабочая сила;
  • относительно низкие затраты на з/п персоналу;
  • нет налогов на соцобеспечение, зарплату и прирост капитала.

Остров Мэн: 0 % налога

  • относительно быстрая (в сравнении с Европой) регистрация бизнеса;
  • нулевая ставка налога на доход;
  • современная развитая банковская система;
  • отличный оплот для владения интеллектуальной собственностью;
  • выгодный вариант для хранения инвестиционных активов и коммерческой недвижимости.

Сингапур: без налога на прирост капитала

Сингапур: без налога на прирост капитала

  • самая конкурентоспособная азиатская страна для начала бизнеса;
  • одно из самых богатых государств мира;
  • политическая стабильность;
  • удобное (в географическом плане) место для ведения бизнеса в Азии;
  • мощные инвестиционные и торговые возможности;
  • нет налогов на прирост капитала и дивиденды;
  • конкурентоспособный рынок труда с высококвалифицированными кадрами;
  • серьезные налоговые льготы для компаний-резидентов.

Канада: лучшее место для инновационного бизнеса

  • страна-бренд как место производства высокотехнологичных и качественных продуктов;
  • удобное географическое положение, близость США;
  • самая сильная в мире инжиниринговая экспертиза;
  • одна из лучших на планете систем высшего образования;
  • господдержка инновационных стартапов;
  • относительно низкие затраты на проживание в государстве и обслуживание бизнеса;
  • возможность легкого и выгодного привлечения специалистов из других стран мира.

Невис: лучшая защита активов

Плюсы:

  • лучшая в мире защита бизнеса от судебных исков;
  • полная конфиденциальность (нет общенациональной регистрации);
  • отличная защита активов компаний, открытых в Невисе;
  • международные предприниматели могут получить двойное гражданство.

Минусы:

  • регистрация компании на Невисе не предполагает международного признания, что может стать проблемой при сотрудничестве с западными партнерами.

США: огромный платежеспособный рынок + налоговые льготы

Плюсы:

  • государство — признанный лидер в сфере инноваций, разработок, исследований;
  • квалифицированная и разнообразная рабочая сила;
  • огромный выбор источников инвестирования и финансирования;
  • шикарные возможности для инновационного бизнеса в Силиконовой Долине;
  • для нерезидентов США лучшее место для регистрации бизнеса — штат Делавэр.

Минусы:

  • не во всех штатах низкие налоги;
  • иногда трудно понять, будет ли облагаться та или иная иностранная прибыль налогом.

Великобритания: быстрая и простая регистрация

  • простое, быстрое и финансово доступное открытие фирмы — за 1 час (со сбором в 20 фунтов стерлингов);
  • нет ответственности за убыточный бизнес;
  • широкий набор налоговых льгот для иностранных фирм, учредителей и инвесторов.

Лучшие города для старта бизнеса в Великобритании — Стерлинг, Белфаст, Сток, Дерби, Дарем.

5 лучших стран для открытия бизнеса в Европе

5 лучших стран для открытия бизнеса в Европе

Немало местных и зарубежных бизнесменов выбирают для открытия своего дела именно страны Евросоюза из-за государственной поддержки, низкой налоговой ставки и общей прибыльности. Среди распространенных направлений бизнеса здесь — ремонт автомобилей, автокафе (фургон с фаст-фудом), обслуживание электроники, сдача недвижимости в аренду. Среди самых удачных для начала бизнеса стран:

  1. Дания: выгодное географическое положение, высококвалифицированные кадры, развитая инфраструктура, быстрый запуск, центр инноваций и разработки высокотехнологичной продукции.
  2. Швеция: благоприятный деловой климат, мультиязычность сотрудников, внедрение инноваций, развитая рыночная экономика, глобальная конкурентоспособность, эффективная система образования.
  3. Литва: поддержка иностранных предпринимателей, заинтересованных в найме местных специалистов, выгодное географическое положение, доступное бухгалтерское обслуживание.
  4. Эстония: возможность дистанционной регистрации фирмы и удаленного управления компанией, отличное место для технологических стартапов, госпрограмма Startup Estonia для поддержки начинающих бизнесменов.
  5. Латвия: простая регистрация и ведение бизнеса, сравнительно низкие налоги, доступ на рынок Евросоюза.

Однако, планируя открытие бизнеса в Европе, следует учитывать следующие факторы: особенности местного налогового кодекса, наличие стартового капитала, разрешения на предпринимательство и бизнес-разрешения. 

20 лучших стран для малого бизнеса по мнению The World Bank Group

20 лучших стран для малого бизнеса по мнению The World Bank Group

А где же проще всего стартовать не учредителям будущих мега-корпораций, а предпринимателям, планирующим вести малый бизнес? Стоит обратиться к Doing Business от The World Bank Group и обратить внимание на набранные баллы:

Европа:

  • Великобритания (83,5): простое налогообложение, несмотря на ввод новой пенсионной схемы.
  • Дания (85,3): дешевое получение разрешения на строительство.
  • Латвия (80,3): простое налогообложение.
  • Литва (81,6): доступное электричество, сильная защита миноритарных акционеров.
  • Норвегия (82,6): быстрое проведение конкурсов на госконтракты.
  • Швеция (82): гибкий рынок труда.
  • Финляндия (80,2): простой запуск бизнеса.
  • Эстония (80,6): удобная налоговая система.

Азия: 

  • Гонконг (85,3): простое получение разрешений на строительство.
  • Малайзия (81,5): простота получения разрешений на строительство.
  • Сингапур (86,2): упрощение получения разрешений на строительство, простая налоговая и судебная система.
  • Южная Корея (84): удобные конкурсы на госконтракты.

Америка:

  • США (84): уменьшение налогов на прибыль, возможность регистрации фирм LLC и решения многих организационных вопросов онлайн.

Африка:

  • Маврикий (81,5): ускорение регистрации собственности компании, модернизация выдачи разрешений на строительство.

Остальной мир: 

  • Австралия (81,2): модернизация процессов получения кредитных данных.
  • Грузия (83,7): улучшение контроля за качеством строительства.
  • Новая Зеландия (86,8): супер-быстрый запуск бизнеса — за полдня!
  • ОАЭ (80,9): упрощение запуска, получения разрешения на строительство, доступная торговля с другими странами.

Таким образом, самая удобная часть света для запуска бизнеса — Европа, на втором месте — Азия.

10 стран мира, где можно открыть иностранный бизнес без личного присутствия

Самыми удачными для регистрации компании без личного присутствия владельца являются государства:

  1. США: в зависимости от штата, процесс занимает от 2 рабочих дней, крупнейшая экономика, выгодный рынок.
  2. Сингапур: регистрация от 1 рабочего дня, лидер по легкости ведения бизнеса на протяжении многих лет, льготы для международного предпринимательства, один из торговых, финансовых центров планеты.
  3. Гонконг: мировой доход не облагается налогом, легкое ведения бизнеса, «ворота» в Китай.
  4. Грузия: низкие затраты на обслуживание компании, выгодное место для ИТ-корпораций, специальные экономические зоны, где налогообложение снижено до нуля.
  5. Канада: стран с отличной репутацией, низкое налоговое бремя, возможность удаленного управления бизнесом.
  6. Великобритания: удобное ведение международного бизнеса, доверие иностранных партнеров, развитая инфраструктура.
  7. Ирландия: низкая ставка корпоративного налога, удобное законодательство, ИТ-центр.
  8. Сербия: дружелюбное отношение к инвесторам, развитая банковская система, свободные экономические зоны, дешевая электроэнергия, выход на рынки ЕС, США, КНР.
  9. Эстония: развитое цифровое государство, нулевой налог на нераспределенную прибыль, лицензия для выпуска криптовалюты.
  10. Швейцария: лучший вариант для крупного бизнеса в Европе, финансовый центр мира, образцовая банковская система, мощное законодательство по защите инвесторов.

Также выгодными вариантами называют Японию, Германию, Китай, Южную Корею, ОАЭ, однако в этих странах могут возникнуть сложности с открытием бизнеса иностранцами.

Рейтинг стран по легкости ведения бизнеса: Ease of Doing Business Index

Всемирный банк ежегодно составляет Ease of Doing Business Index — Индекс легкости ведения бизнеса. Эта подборка позволяет сравнить, насколько просто вести предпринимательскую деятельность в разных странах мира. Согласно последним отчетам (от самого легкого до самого трудного ведения бизнеса):

  1. Новая Зеландия.
  2. Сингапур.
  3. Гонконг.
  4. Дания.
  5. Южная Корея.
  6. США.
  7. Грузия.
  8. Великобритания.
  9. Норвегия.
  10. Швеция.
  11. Литва.
  12. Малайзия.
  13. Маврикий.
  14. Австралия.
  15. Тайвань.
  16. ОАЭ.
  17. Македония.
  18. Эстония.
  19. Латвия.
  20. Финляндия.
  21. Таиланд.
  22. Германия.
  23. Канада.
  24. Ирландия.
  25. Казахстан.
  26. Исландия.
  27. Австрия.
  28. Россия.
  29. Япония.
  30. Испания.
  31. Китай.
  32. Франция.
  33. Турция.
  34. Азербайджан.
  35. Израиль.
  36. Швейцария.
  37. Словения.
  38. Руанда.
  39. Португалия.
  40. Польша.
  41. Чехия.
  42. Нидерланды.
  43. Бахрейн.
  44. Сербия.
  45. Словакия.
  46. Бельгия.
  47. Армения.
  48. Молдова.
  49. Беларусь.
  50. Черногория.
  51. Хорватия.
  52. Венгрия.
  53. Марокко.
  54. Кипр.
  55. Румыния,
  56. Кения.
  57. Косово.
  58. Италия.
  59. Чили.
  60. Мексика.
  61. Болгария.
  62. Саудовская Аравия.
  63. Индия.
  64. Украина.
  65. Пуэрто-Рико.
  66. Бруней.
  67. Колумбия.
  68. Оман.
  69. Узбекистан.
  70. Вьетнам.
  71. Ямайка.
  72. Люксембург.
  73. Индонезия.
  74. Коста-Рика.
  75. Иордания.
  76. Перу.
  77. Катар.
  78. Тунис.
  79. Греция.
  80. Кыргызстан.
  81. Монголия.
  82. Албания.
  83. Кувейт.
  84. ЮАР.
  85. Замбия.
  86. Панама.
  87. Ботсвана.
  88. Мальта.
  89. Бутан.
  90. Босния и Герцеговина.
  91. Сальвадор.
  92. Сан-Марино.
  93. Сент-Люсия.
  94. Непал.
  95. Филиппины.
  96. Гватемала.
  97. Того.
  98. Самоа.
  99. Шри-Ланка.
  100. Сейшелы.
  101. Уругвай.
  102. Фиджи.
  103. Тонга.
  104. Намибия.
  105. Тринидад и Того.
  106. Таджикистан.
  107. Вануату.
  108. Пакистан.
  109. Малави.
  110. Кот-д’Ивуар.
  111. Доминика.
  112. Джибути.
  113. Антигуа и Барбуда.
  114. Египет.
  115. Доминикана.
  116. Уганда.
  117. Палестина.
  118. Гана.
  119. Багамы.
  120. Папуа-Новая Гвинея.
  121. Свазиленд.
  122. Лесото.
  123. Сенегал.
  124. Бразилия.
  125. Парагвай.
  126. Аргентина.
  127. Иран.
  128. Барбадос.
  129. Эквадор.
  130. Сент-Винсент и Гренадины.
  131. Нигерия.
  132. Нигер.
  133. Гондурас.
  134. Гайана.
  135. Белиз.
  136. Соломоновы о-ва.
  137. Кабо-Верде.
  138. Мозамбик.
  139. Сент-Китс и Невис.
  140. Зимбабве.
  141. Танзания.
  142. Никарагуа.
  143. Ливан.
  144. Камбоджа.
  145. Палау.
  146. Гренада.
  147. Мальдивы.
  148. Мали.
  149. Бенин.
  150. Боливия.
  151. Буркина Фасо.
  152. Мавритания. 
  153. Маршалловы о-ва.
  154. Лаос.
  155. Гамбия.
  156. Гвинея.
  157. Алжир.
  158. Микронезия.
  159. Эфиопия.
  160. Коморские о-ва.
  161. Мадагаскар.
  162. Скринам.
  163. Сьерра-Леоне.
  164. Кирибати.
  165. Мьянма,
  166. Бурунди.
  167. Камерун.
  168. Бангладеш.
  169. Габон.
  170. Сан-Томе и Принсипи.
  171. Судан.
  172. Ирак.
  173. Афганистан.
  174. Гвинея-Бисау.
  175. Либерия.
  176. Сирия.
  177. Ангола.
  178. Экваториальная Гвинея.
  179. Гаити.
  180. Конго.
  181. Тимор-Лешти.
  182. Чад.
  183. ДР Конго.
  184. ЦАР.
  185. Южный Судан.
  186. Ливия.
  187. Йемен.
  188. Венесуэла.
  189. Эритрея.
  190. Сомали.

При составлении данного Индекса экономисты учитывают сразу десять индикаторов: простота старта, легкость получения электроснабжения, разрешений на строительство, регистрацию корпоративного имущества, оформление кредита, а также защиту прав инвесторов, обеспечение контрактов, уплату налогов, доступ к международной торговле и доступность закрытия предприятия.

В заключение редакция https://lindeal.com/ подведет итоги вышесказанному:

  • 10 лучших стран для бизнеса по мнению Forbes: Великобритания, Швеция, Гонконг, Новая Зеландия, Канада, Дания, Сингапур, США, Норвегия, Ирландия.
  • 6 стран, где легче всего открыть свой бизнес иностранцам: Новая Зеландия, Сингапур, Гонконг, Дания, Южная Корея, США.
  • 10 стран, где выгоднее всего открыть международный, интернет-бизнес в 2022 году: Британские Виргинские острова, Дания, Норвегия, Новая Зеландия, Сингапур, Остров Мэн, Канада, Невис, США, Великобритания.
  • 5 лучших стран для открытия бизнеса в Европе: Дания, Швеция, Литва, Эстония, Латвия.
  • 20 лучших стран для малого бизнеса по мнению The World Bank Group: Новая Зеландия, Сингапур, Гонконг, Дания, Южная Корея, США, Грузия, Великобритания, Норвегия, Швеция, Литва, Малайзия, Маврикий, Австралия, Тайвань, ОАЭ, Северная Македония, Эстония, Латвия, Финляндия.
  • 10 стран мира, где можно открыть иностранный бизнес без личного присутствия: США, Сингапур, Гонконг, Грузия, Канада, Великобритания, Ирландия, Сербия, Эстония, Швейцария.

Также для открытия бизнеса предпринимателям могут быть интересны страны — Малайзия (большой рынок + минимальные затраты на регистрацию и обслуживание бизнеса), Южная Корея (технологии, инновации + отличные возможности для создания удаленных компаний), Швейцария (замечательные банковские возможности + простая регистрация), Нидерланды (нехлопотный запуск + налоговые льготы), Австралия (отличное место для старта малого бизнеса + быстрый пуск) и Таиланд (рай для цифровых кочевников и дауншифтеров).

По теме:

  • Где самые высокие зарплаты в разных странах мира: какие это специальности?
  • Все об атомной энергии — что это такое, статистика, работа ядерных реакторов, плюсы и минусы, опасность
  • Тарифы на газ в 2023 году. Мировая добыча, экспорт голубого топлива, ключевые газопроводы
  • AMA Research проанализировала рыночные возможности и риски платформ NFT Marketplace
  • Экспорт 2017-2022: крупнейшие страны-экспортеры

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Мои документы савеловский район часы работы
  • Мои документы салтыковская 29а время работы
  • Мои документы силино зеленоград часы работы
  • Мировой суд в серебряных прудах часы работы
  • Мои документы ул молостовых 1г время работы