The Passenger Friendly Features of The 787
We were the first airline to bring jet service to Africa and now we are the first to bring this game -changing environmental leader, the Boeing 787 Dreamliner, to the continent.And while this is an entirely new aircraft, one thing that will never change
is our warm Ethiopian hospitality. As part of our continuous effort to make our customers have enjoyable and memorable experiences, we offer the following facilities on this modern and technologically advanced aircraft.
-
The Cloud Nine is equipped with sleeper seats while the Economy Class has reclining seats with more legroom and spacious cabin.
-
State of the art on-demand Audio and Video services with 15.4 inch IFE screens and 85 channels in Cloud Nine and 8.9 inch and 80 different channels in Economy Class, offering an array of entertainment to passengers of all age.
-
Higher humidity for a better cabin altitude/pressure.
-
Bigger storage for on-board luggage
-
60% smaller noise footprint than peer airplanes
-
Biggest windows in the sky
-
Unique and adaptable lighting to the environment
75-летним юбилеем не каждый человек может похвастаться, а не то что авиакомпания. Но ведь есть и такие!
Аэропорт Домодедово поздравил лучшую африканскую авиакомпанию Ethiopian Airlines с 75-летием со дня первого регулярного полета.
А мы поднялись с экскурсией на борт «самолёта мечты» Dreamliner-787 Ethiopian, рассмотрели его во всех деталях и узнали свежие новости из первых рук.
В 1946 г. авиакомпания Ethiopian Airlines совершила первый международный рейс в Каир.
В настоящее время перевозчик выполняет полеты более чем в 127 международных пассажирских и грузовых пунктов назначения на пяти континентах.
Во флоте Ethiopian новейшие и ультрасовременные Airbus A350: шестнадцать бортов; 27 Boeing 787, 10 Boeing 777, 32 классических Boeing-737 и 28 Bombardier Q-400. Средний возраст флота не превышает пяти лет.
Boeing 787 — дальнемагистральный самолет нового поколения, базовый вариант семейства широкофюзеляжных Боинг-787 разработки американской компании Boeing. А ещё, на мой взгляд, он самый красивый из Боингов.
Внутри 24 места бизнес-класса и 246 эконома.
В бизнес разрешено брать 2 места по 7 кг, в эконом одно, при этом бесплатно разрешено проводить фотоаппаратуру, ноуты, дамские сумки, покупки из Duty Free.
Багаж порадовал: в бизнесе 2 места по 32 или 3 по 23, в экономе 2 по 23. То есть в эконом пассажир может взять как минимум 50 кг!
Но если вы потом полетите внутренними рейсами, учитывайте, что вес багажа сократится до 30 и 20 кг соответственно в бизнесе и экономе.
Стюардесса нажимает кнопку управления креслом, чтобы разложить его в горизонт.
Парой нажатий кресла полностью раскладываются в горизонтальную кровать, для длинных перелётов в Африку это очень актуально.
Для тех, кто в полёте не спит, большая система развлечений на большом экране, управляемая с пульта.
Кому интересна кабина Дримлайнера, вот. На рейса заглянуть к пилотам не удастся.
Кухня бизнес-класса в носовой части.
Домодедово и Ethiopian сотрудничают с декабря 2018 г. Авиакомпания выполняет еженедельные рейсы из Домодедово в Аддис-Абебу во вторник, четверг и субботу с дозагрузкой в Афинах.
Кому-то в честь праздника достался юбилейный торт с шампанским.
На рейсе из Африки предлагается на выбор эфиопское и европейское меню: можно попробовать традиционные эфиопские лепёшки ынджера. На обратных рейсах европейское и специальное меню, которое согласовывается с авиакомпанией и меняется раз в несколько месяцев.
Заглянем в эконом, тут 246 кресел в национальных цветах.
Эконом 3+3+3
Каждое оборудовано системой развлечений, портом usb, под креслами имеются розетки.
Места для длинноногих. Обратите внимание на иллюминаторы слева — они без шторок, затемнение включается как индивидуально, так и централизованно кнопкой управления бортпроводником.
Кухня в центральной части.
Багажные полки просто огромные.
Большая кухня в хвостовой части — накормить 246 человек при полной загрузке наверняка сложно.
На борту проводится дезинфекция и уборка всех поверхностей после каждого разворотного рейса.
Кстати, в стоимость билета входит страховка от ковида, включающая в себя покрытие расходов на сумму до 100 тыс. евро, расходы на транспортировку и эвакуацию и покрытие расходов при карантине.
Сфотографироваться со стюардессой — done!
Маршрутная сеть
У Ethiopian 62 направления в Африке, 17 в Европе, 7 в Америке, 15 в Азии и 10 на ближнем Востоке. Можно выстроить практически какой угодно маршрут с удобной стыковкой.
Для справки: Ethiopian Airlines награждена 4 звездами и признана лучшим авиаперевозчиком Африки по версии консалтинговой компании Skytrax.
Ну вот, экскурсия закончена. У вас есть вопросы?
Wednesday newsletters always feature a hotel or flight review.
Prior to the COVID-19 pandemic, I flew Business Class with Ethiopian Airlines from Brussels (Belgium) to Cape Town (South Africa) via the carrier’s hub in Addis Ababa (Ethiopia’s capital). The return trip was from Victoria Falls (Zimbabwe) to Milan (Italy). You can read my trip reports here:
- Review: Ethiopian Airlines Boeing 787 Business Class from Brussels to Addis Ababa (today)
- Review: Ethiopian Airlines Boeing 777 Business Class from Addis Ababa to Cape Town
- Review: Ethiopian Airlines Boeing 737 Business Class from Victoria Falls to Addis Ababa
Today (July 1, 2020): Review of Ethiopian Airlines’ Business Class in a B787 Dreamliner from Brussels to Addis Ababa.
The first leg of my journey with Ethiopian Airlines was operated by a Boeing 787-8 Dreamliner, which featured fully lie flat seats in Business Class (or “Cloud Nine” as Ethiopian calls its premium cabin product). Launched in 1946, Ethiopian Airlines is Africa’s largest airlines, and also the world’s 4th largest airline by number of countries served. The carrier offers a solid (albeit not mindblowing) Business Class product on its widebody fleet at a very competitive pricing that is hard to beat. Note that Ethiopian’s 10 oldest B787s are still flying around with angled lie flat seats (similar to the ones you find on the carrier’s Boeing 777s), so this Business Class review is not representative of all Ethiopian’s Dreamliners.
Have you ever flown with Ethiopian Airlines? If so, what was your experience? Leave a comment.
- Trip: Brussels (BRU) to Addis Ababa (ADD)
- Airline: Ethiopian Airlines
- Aircraft type: Boeing 787-8 Dreamliner
- Aircraft registration number: ET-ASH (delivered to Ethiopian Airlines in 2015)
- On time departure: yes (10.30 pm)
- On time arrival: yes (6.30 am)
- Miles: 3490
- Flight time: 7 hours
- Seat: 2A
- Class: Business Class
In this review (more information & photos below my Youtube clip & slideshow):
- Cost of my ticket
- Fact & figures about Ethiopian Airlines’ longhaul fleet
- Business Class cabin
- Business Class seat (+ best & worst seats)
- Amenities & bedding
- Meals
- Entertainment
- Onboard internet
- Other inflight experiences
- My verdict (score)
1. COST OF MY TICKET
I paid this roundtrip Business Class ticket from Brussels to Cape Town with miles & cash: 38 euros + 112000 miles. The ticket was booked via Lufthansa’s frequent flyer program Miles & More. Read my review of Miles & More (with pros, cons, & tips) here.
2. FACT & FIGURES ABOUT ETHIOPIAN AIRLINES’ LONGHAUL FLEET
Ethiopian Airlines is the largest, fastest growing and only consistently profitable airline in Africa, registering an average growth of 25% in the past seven years. In its seventy plus years of operation, Ethiopian has become the continent’s leading carrier, unrivaled in efficiency and operational success. It operates the continent’s youngest long-haul fleet (average fleet age of six years) to more than 100 international passenger and cargo destinations across five continents. Its fleet is currently composed of:
- 14 Airbus A350-900XWB
- 25 Boeing B787 Dreamliners (mix of B787-8 and B787-9)
- 20 Boeing B777 (mix of B777-300ER and B777-200LR)
- 6 Boeing B767-300ER
- 24 Boeing next generation B737 (mix of B737-800 and B737-700)
- 20 Q400 Bombardier
3. BUSINESS CLASS CABIN
Ethiopian’s B787 Dreamliner features one large Business Class cabin, located in the aircraft’s nose section. There are 24 seats, spread over 4 rows and arranged in a (suboptimal) 2-2-2 configuration. All seats face forward and have aisle access, except for the window seats (where you have to climb over the legs of your neighbor to reach the aisle). The seats on the side are slightly angled towards the windows, away from the aisle. Paired seats are staggered by a couple of inches (cm), which – together with a small partition – adds some privacy in case you are seated next to a stranger (although the seats and cabin are very open) and at the same time allows enough interaction when you are traveling with a companion. The seats are covered in a red fabric, which is the only bright color in an otherwise neutral cabin color palette.
This is the same Business Class layout which you find on other airlines, such as KLM’s B777, United Airlines’ B787s, and Qatar Airlines’ A330s.
For a seat map of Ethiopian’s B787 Dreamliner, click here.
4. BUSINESS CLASS SEAT (+ BEST & WORST SEATS)
Before I review the Business Class seat, it’s important to note that not all of Ethiopian’s B787 Dreamliners feature lie-flat seats. The first ten Dreamliner aircraft were delivered with an older Business Class product with angled lie flat seats (170 degrees recline), while the newer Dreamliners have all been delivered with fully flat beds (180 degrees recline). Unfortunately, when you’re booked on one of Ethiopian’s B787s, there’s no way to know upfront which kind of Business Class product you will get (angled versus full lie flat seat). This review only covers the fully lie flat Business Class seat.
The seat is pleasant, although it doesn’t offer much privacy and the comfort of the flat-bed will largely depend on the seat that you choose (more on that below). The soft cushioned seat has a pitch of 78 inch (195 cm), which is defined as the space between one point on a seat and the same point on the seat in front of it. The seat width is 22 inch (56 cm) – defined as the space between the arm rests – which is comfortable but not among the widest in the industry.
Each seat features its own 15,4 inch HD TV, which can be controlled by either a handset in the armrest or by directly touching the screen. Below the TV monitor, you find a drawer which is large enough to store a laptop, and a footrest which becomes part of the flatbed once the seat is fully reclined. The size of this footrest differs dramatically depending upon the row: the bulkhead seats in row 1 offer a much larger ottoman as compared to the cramp footrests of all the other Business Class seats (so make sure to choose a seat in the first row if you can).
The arm rest that is shared between paired seats features a small shared table (for drinks and snacks), the seat controls, and the remote control for the entertainment system. It also houses a moderately sized fold-out tray table which needs to be pulled out for any use (after which you are kind of blocked in your seat). On the other side of the seat, behind the headrest, is a small, somewhat difficult to reach storage compartment, where you find a universal AC power outlet and a USB port.
The seat goes fully flat (180 degrees recline), but again, your sleep comfort will depend on the seat you choose: except for the bulkhead seats in row 1 (which come with large ottomans), the footrests are too narrow for a good night’s rest.
What are the best Business Class seats on Ethiopian’s B787s? Click here for a seat map.
- All seats in the cabin are excellent for those traveling with a companion because of the 2-2-2 layout.
- The bulkhead seats in row 1 feature a much larger footrest as compared to all other seats, so these are the seats you want to fly (and sleep) in, although proximity to the galley and lavatory may cause some light noise disturbance from time to time.
What are the worst Business Class seats on Ethiopian’s B787s? Click here for a seat map.
- The 2-2-2 Business Class layout does not make the cabin very attractive for solo travelers, since you will always end up sitting next to a stranger. There is a small screen though between adjoining seats which are also staggered by a couple of inches, creating some extra levels of privacy (albeit not enough in my opinion).
- Window seats don’t offer direct aisle access.
- As mentioned above, the footrests are very narrow (except for the bulkhead seats in rows 1), so not very comfortable for a good night’s rest.
5. AMENITIES & BEDDING
Business Class passengers on one of Ethiopian Airlines’ medium- and longhaul flights receive the following amenities:
- The amenity kit is presented as a pouch bag (with hook) and contains an eye mask, ear plugs, socks, pen, toothpick, toothpaste, toothbrush, hairbrush, and lip balm. Toiletries are absent from the kit.
- Sleep amenities include a decent pillow (grey color) and a somewhat scratchy blanket (yellow color).
- Noise-cancelling headphones are of mediocre quality.
6. MEALS
On this overnight flight, one meal (dinner) was served, right after takeoff. A limited continental breakfast service was also provided prior to landing.
I had the following selection from the dinner menu:
- Starter: humous, cucumbers, carrots, and bell peppers, served with a seasonal salad
- Main course: roasted salmon with mushroom cream sauce, summer vegetables, and jasmine rice
- Dessert: Strawberry cake
Food was ok for a Business Class product, not great but not terribly bad either.
7. ENTERTAINMENT
Ethiopian’s B787 Dreamliners feature a modern inflight entertainment system with a high-resolution 15,4 inches screen in front of each seat and in-seat power outlets (the inflight audio and video entertainments are accessible with your own mobile devices /tablets). The entertainment selection is more limited as compared with other carriers, but enough to keep you entertained during a few hours. Noise-cancelling headphones are offered as well.
8. ONBOARD INTERNET
Unfortunately, this aircraft was not equipped with WiFi. Ethiopian Airlines is currently installing internet on its A350 fleet (but not on its Dreamliners).
9. OTHER INFLIGHT EXPERIENCES
# CREW: The crew on this flight was professional, attentive, and friendly, although they did not interact much with the passengers, and appeared a bit uninterested at times.
# LAVATORY: There’s one lavatory exclusive for Business Class passengers in the galley behind the cockpit, and there are two more in the galley between the Business Class cabin and forward Economy Class cabin, although these are used by passengers seated in both cabins.
10. MY VERDICT
- Seat comfort (upright): 8/10
- Seat comfort (bed position): 7/10
- Food (quality): 7/10
- Food (quantity): 8/10
- Inflight entertainment : 8/10
- WiFi: 0/10 (not available)
- Service: 9/10
- Cabin design: 8/10
- Overall experience: good: 7/10
*** Follow me on Instagram, Youtube, Twitter or Facebook for a daily moment of travel inspiration ***
Boeing 787-8 (788)
Do you know this plane?
Seating details Seat map key
Pitch/ Bed Length |
Width | Seating details | |||
---|---|---|---|---|---|
Cloud Nine Business | 68-69 / 74 |
21 |
24 angle-flat seats |
Pitch | Width | Seating details | |||
---|---|---|---|---|---|
Economy | 33 | 17 |
246 standard seats |
Traveler photos (22)
In-flight amenities
- Audio
- Video
- AC Power
- Food
Ethiopian Airlines offers several selections of prerecorded music which includes music from Ethiopia, classic rock, country, golden oldies, instrumentals, jazz, and selections for children.
Overview
Ethiopian Airlines Boeing 787-8 widebody aircraft operate on long-haul routes. Ethiopian Airlines has configured their widebody with Cloud Nine Business Class and Economy Class. Cloud Nine seats transform into fully-flat beds for comfort on overnight flights. Entertainment onboard is provided via personal monitors in Cloud Nine and individual seat back monitors in Economy.
Seat map key
- Good seat
- Be Aware — See comments
- Bad seat
- Mixed Review
- Standard seat
- Blocked seat
- Premium seat
- Crew seat
- Power port
- Emergency exit
- Galley
- Lavatory
- Closet
- Bassinet
Ethiopian Airlines flies 1 versions of Boeing 787-8 (788).
Please choose the correct version from the list:
Boeing 787-8 (788) (Most Common) |
Angle-Flat Cloud Nine Business (Rows 1-4)
Standard Economy (Rows 11-39)
|
Viewing |
This review will be shorter than my previous two longhaul Ethiopian Business Class trip reports, focusing primarily on the new 787-8 lie-flat business class seat.
Ethiopian Airlines has two different business class seats on its 787-8. Both are configured in a 2-2-2 layout, thus it is generally impossible to know beforehand what kind of business class seat your flight will have.
The first configuration, and the one you are most likely to receive, has angled seating that reaches about 160º and slopes downward.
The second configuration is also horizontal lie-flat beds similar to what you find on many United flights. Neither the first or second configuration offer direct aisle access for window seat passengers. Only a small handful of aircraft feature the new seats.
Check-In and Security at ADD
After being dropped off by the Hilton Hotel shuttle, I proceeded into the terminal. All passengers and baggage are screened as you enter the terminal. It wasn’t a particularly thorough screening, though…everything stayed inside my bag.
I already had my boarding pass, so I proceeded directly to immigration. A special line for business class passengers meant only a short wait. There is no second security check direct past immigration: that takes place at the gate.
Posters around the airport underscored China’s growing influence in Ethiopia:
After spending 20 minutes in the Ethiopian Airlines Cloud Nine Lounge, I proceeded to security for my gate…at least I thought so.
> Read More: Ethiopian Airlines Cloud Nine Business Class Lounge Addis Ababa (ADD) Review
This security check was more thorough and I was asked to remove my shoes. Past security, though, I found myself trapped. Each gate or pair of gates is glassed in, but doors can be unlocked to allow egress between. Unfortunately, the door to my gate was locked and there was even a row of chairs that had been pushed up against the door.
I wasn’t the only one who was confused, but an airport staffer told everyone to remain calm and someone would soon open the gate. The line grew to about 100 people and I sensed mutiny on the horizon. Thankfully, an official dressed in a green uniform finally showed up to open the door from the other side.
Most flights depart from remote stands at ADD, including my flight to Bangkok. Boarding was an absolutely chaotic free-for-all with a lot of pushing and two agents handling 200 people. But this seems to the “organized chaos” of Addis and eventually I was herded onto a bus and we took off for the aircraft.
Ethiopian 628
Addis Ababa (ADD) – Bangkok (BKK)
Thursday, October 19
Depart: 12:05AM
Arrive: 1:15PM
Duration: 8hr,45min
Aircraft: Boeing 787-8
Seat: 2B (Business Class)
It was the moment of truth. What kind of business class would my 787 feature? Would I finally get to experience the new business class?
Disembarking from the bus, I could already see the seatbacks in business class through the windows…it would be the new product!
Ethiopian Airlines 787 Lie-Flat Business Class
While these seats are not be industry-leading, they are far better than the seats on my Dublin to Los Angeles and Toronto to Addis Ababa flights.
In lie-flat mode, the bed is truly flat:
Bedding is the same, with a fairly nice pillow and not so nice (scratchy) blanket. I did not manage much sleep on this flight.
The center console features push-button seat controls, including adjustable lumbar support.
On a shelf behind the seat, a power plug, literature rack, and water bottle were available.
A small-hand held IFE controllers was fastened to the seat at waist-level:
Business class went out less than half full, with the seat next to me remaining empty. My flight would continue from Bangkok to Manila, so perhaps Ethiopian picked up more passengers in BKK.
Ethiopian Airlines New 787 Meal Service
Although we left at night and arrived the following day, meal service essentially equated to two dinners. Pre-Departure beverages were offered prior to pushback–the usual choice of water, OJ, or champagne along with a hot towel.
Here’s the menu for the flight:
Click here for the full menu, including wine list.
The menu included stickers to indicate if you wanted to sleep through the pre-arrival meal service or be awakend.
Just after takeoff a “hot light meal” was offered, which wasn’t actually all that light.
The appetizer include smoked salmon with hummus and a salad of green beans and rice.
I chose salmon for my main course, served with leeks, roasted asparagus, and corn on the cob – first time I’ve ever seen that on a plane.
The meal was served on a single tray, also the first time I’ve ever seen tray service in Ethiopian Business. A chocolate dessert was also included on the tray.
Pre-Arrival Meal
About 2.5 hours before landing (far too early), the second and more substantial meal service began.
I began with both crackers and Kolo (birdseed, as my brother calls it) with sparkling water.
The appetizer contained a “steamed green” with “slow-cooked chicken breast” only the chicken breast seemed to have been blended into a cat food-like substance.
I’m not trying to be facetious here…the appetizer was simply bad, as was the green rice salad (almost identical to the earlier rice salad).
Thankfully, the Ethiopian food did not disappoint and was certainly the highlight of the meal.
But the western/eastern main course…
Should have skipped it. The lamb looked like….well, you know…and tasted horrible. The other three choices (see menu above) sounded equally unappetizing.
At least there was Teff cake and an apple tart. The Ethiopian coffee was also excellent. This time, I passed on cheese.
I suppose the good thing is Ethiopian serves so much food in business class that you if the main courses are not great you can just load up on Ethiopian food.
Ethiopian Airlines New 787 IFE
This aircraft had a much newer IFE system than my on my two previous flights. Movies were displayed in poster view and it was very easy to navigate between movies, TV shows, games, and music. Even the new aircraft do not feature wi-fi.
Same noise-cancelling headphones as on previous flights:
Ethiopian Airlines New 787 Amenity Kit
The amenity kit was identical to my previous two flights, containing:
- Comb
- Pen
- Toothbrush
- Toothpaste
- Eye shade
- Socks
- Ear plugs
CONCLUSION
I was pleased to try Ethiopian’s new business class seats on this flight. They are more comfortable than the non-lie flat variant. Maybe it was because I had rested the whole day at the Hilton Addis Ababa or maybe because I was just jetlagged, but this was my least favorite of the three Ethiopian flights. The food was unremarkable and the service not as personal.
Ethiopian Airlines is quietly introducing two new business class seats, meaning the airline will now have four different types of business class seats on its 787s and A350s. Hmmm…
Ethiopian Airlines is installing a new type of business class seat on its newly delivered Boeing 787 aircraft. Specifically, the airline is installing Collins Aerospace reverse herringbone business class seats, so every seat will be fully flat and have direct aisle access.
The latest Boeing 787-9 that Ethiopian Airlines received has a 1-2-1 layout in Business Class, also known as reverse herringbone. This new compared to the 2-2-2 configuration all of its widebodies have #ethiopianairlines #boeing #business #fleet #avgeek pic.twitter.com/o3WCMqChrM
— ETWatch (@ETWatch) October 24, 2020
This is a popular business class production used by many airlines, and represents a significant improvement for the Addis Ababa-based airline. For some context, prior to this Ethiopian Airlines’ best 787 business class seat was the Collins Aerospace Diamond seat. I know some preferred this to a reverse herringbone seat, for the ability to easily sit next to a travel companion.
Up until this point Ethiopian Airlines has had flat beds on all of its A350s, 787-9s, and 777s, while about half of its 787-8s have had these seats.
Ethiopian Airlines’ previous best business class seat
Prior to 2015, Ethiopian Airlines’ best business class seat was an angled seat, which is still what you’ll find on roughly half of 787-8s.
Ethiopian Airlines’ original 787-8 business class cabin
Ethiopian Airlines’ new A350-900 business class
This is where it gets downright strange, if you ask me. At this point Ethiopian Airlines’ 787s feature three different types of business class seats. So you’d think that Ethiopian’s A350s would get the same new business class seats as the new 787s, no?
Wrong! Instead Ethiopian Airlines’ A350s will have Safran Optima business class seats, which are in a staggered configuration.
We proud that we have taken delivery of two brand new #A350 aircraft on same day with the new business Class configuration of 1-2-1 seats 💺
#FlyEthiopian #TheNewSpiritofAfrica pic.twitter.com/J3mobaAwSM— Ethiopian Airlines Hargeisa (@flyethiopianhga) November 8, 2020
These are similar to the business class seats you’ll find on Air France’s A350s, for example.
Safran Optima business class seats
Safran Optima business class seats
How many Ethiopian Airlines planes will get new seats?
Ethiopian Airlines is installing new business class seats on newly delivered A350s and 787s:
- Two 787-9s already have Collins Aerospace Super Diamond seats, with the registration codes ET-AXS and ET-AYC, and the airline has a further two 787-9s on order
- Two A350-900s already have Safran Optima seats, with the registration codes EY-AYA and EY-AYB, and the airline has a further eight A350-900s on order
On top of that, Ethiopian Airlines has stripped the cabins on some planes to convert them into freighters temporarily, and it’s my understanding that when they reenter passenger service, they’ll get the new seats.
Beyond that we don’t know much. As you can see, Ethiopian Airlines isn’t making a big deal about these new seats and hasn’t even promoted them publicly, so this seems to very much be a soft launch.
The pandemic has changed lots of things in the industry, so we’ll have to wait and see if other planes are reconfigured, as airlines look to conserve cash. Personally I’d only expect to see these seats on newly delivered aircraft for the time being.
At least 10 Airbus A350s will feature these seats
Bottom line
Ethiopian Airlines has introduced not one, but two, new business class products. These seats are debuting on the carrier’s newly delivered 787-9s and A350-900s. Four planes have new seats, and a further 10 aircraft are on order that should also offer them. Only time will tell the extent to which existing aircraft will be reconfigured.
This is an exciting development, though frankly I find it bizarre that the airline is introducing two new business class products when Ethiopian already has an incredible amount of product inconsistency.
What do you make of Ethiopian Airlines’ new business class products?
Боинг 787 — это широкофюзеляжный самолёт, используемый в гражданской авиации. Он оснащён двумя разработанными совместно с конструкторами NASA двигателями. Их отличительная особенность — новая форма срезов гондол для силовых установок. По заявлению производителя, модернизация позволила снизить не только уровень шума в салоне, но и количество звукоизолирующих материалов. А это значит, что потребление топлива значительно уменьшилось.
Фото: media.wired.com
Ещё одна модернизированная деталь самолёта — шевроны (задние кромки гондол и сопел некоторых реактивных двигателей). Авиаконструкторам удалось создать элементы зубчатой формы и изменяемой геометрии. Детали корпуса шевронов изготовлены из новейших сплавов и изменяют форму при колебаниях температуры. Так, на взлёте шевроны загибаются в реактивную струю и распрямляются при наборе крейсерской высоты.
Самолёт Боинг 787 АК Etihad. Фото: ifn.news
Для самолёта Боинг 787 компанией Goodrich совместно с NASA были разработаны шумоподавляющие щитки, которые размещены между колёсами. Они позволяют уменьшить шумовое загрязнение при выпуске шасси.
В настоящее время Boeing 787 имеет три модели: Боинг 787-8, Боинг 787-9 и Боинг 787-10. Планировался выпуск Боингов 787-3, однако модификация так и не поступила в авиапарки перевозчиков.
Самолёт Боинг 787 АК Azerbaijan Airlines. Фото: imgproc.airliners.net
В последние годы Boeing 787 Dreamliner всё чаще используют различные авиакомпании на дальнемагистральных рейсах вместо Boeing 767.
Боинг 787 находится во флоте Aeromexico, Air Astana, Air Canada, Air China, Air Europa, Air India, Air New Zealand, ANA, American Airlines, Azerbaijan Airlines, El Al, Japan Airlines, Ethaid Airways, Korean Air, LOT, Norwegian, Qantas и др. Авиалайнер вмещает до 330 пассажиров, в зависимости от компоновки.
Самолёт Боинг 787 АК Norwegian. Фото: cdn.jetphotos.com
Расшифровка обозначений схемы салона Боинг 787
- Boeing 787 авиакомпании Etihad Airways
- Boeing 787 авиакомпании Azerbaijan Airlines
- Boeing 787 авиакомпании Norwegian
Схема салона, лучшие и менее комфортные места в самолете Боинг 787 авиакомпании Etihad
Схема самолёта Боинг 787 авиакомпании Etihad. Фото: seatguru.com
Авиакомпания Etihad выполяет рейсы из Москвы в Себу, Абу-Даби, Афины, Джакарту, Дели, Бангкок, Бахрейн, Гонконг, Каир, Коломбо, Куала-Лумпур, Мельбурн и др.
Салон Боинг 787 авиакомпании Etihad разделён на 3 класса обслуживания: первый (8 мест), бизнес (28 кресел) и эконом (195 сидений). Всего самолёт вмещает 231 пассажира.
Лучшие места
В салоне Boeing 787 авиакомпании Etihad самые комфортные места расположены в первом классе. Они представляют собой 8 полноценных спальных мест, которые отгорожены и превращены в закрытые апартаменты.
Фото: upgradedpoints.com
Фото: upgradedpoints.com
Фото: upgradedpoints.com
Фото: upgradedpoints.com
Фото: bangaloreaviation.com
Салон первого класса самолёта Боинг 787 АК Etihad
- Лучшие места в бизнес-классе: 5D и 5G. Именно здесь пассажир может отдохнуть с максимальным комфортом.
- В рядах 9, 10 и 11 тоже удобно, однако наблюдению из окна может помешать крыло.
- Лучшие места для пассажиров с детьми в экономическом классе самолёта Боинг 787 авиакомпании Etihad расположены в рядах 16 и 24 D — G. Здесь располагаются крепления для люлек.
- Ряд 24 считается одним из самых лучших. Высокие пассажиры могут свободно вытянуть ноги и провести перелёт в максимально удобном положении.
Фото: upgradedpoints.com
Фото: 4brf13430svm3bnu053zbxvg-wpengine.netdna-ssl.com
Фото: 4brf13430svm3bnu053zbxvg-wpengine.netdna-ssl.com
Фото: upgradedpoints.com
Фото: 4brf13430svm3bnu053zbxvg-wpengine.netdna-ssl.com
Салон бизнес-класса Боинг 787 АК Etihad
Худшие места
- Места 5 С и 5 H бизнес-класса неудобны тем, что отсутствует иллюминатор. Людям, желающим наблюдать за панорамой, лучше выбрать другие кресла.
- Ряд 6 бизнес-класса может показаться неудобен из-за запахов, доносящихся из санузла.
- Ряд 7 также неудобен. При подготовке к раздаче бортового питания стюардессы могут задевать пассажиров тележками.
Фото: upgradedpoints.com
Фото: upgradedpoints.com
Фото: bangaloreaviation.com
Фото: bangaloreaviation.com
Фото: insideflyer.nl
Салон экономкласса Боинг 787 АК Etihad
- Худшие места в салоне экономического класса самолёта Боинг 787 авиакомпании Etihad находятся в ряду 22: спинки кресел невозможно откинуть, близость к туалетам создаёт дискомфорт, а очереди в проходах не дадут расслабиться и отдохнуть.
- В ряду 36 и 37 не откидываются спинки кресел. Кроме того, может показаться неприятным посторонний запах, доносящийся из туалетной комнаты.
- В ряду 35 весьма комфортно, однако на местах А и J может отсутствовать окно.
Схема салона, лучшие и менее комфортные места в самолете Боинг 787 авиакомпании Azerbaijan Airlines
Схема самолёта Боинг 787 авиакомпании Azerbaijan Airlines. Фото: seatguru.com
Авиакомпания Azerbaijan Airlines выполняет рейсы в Москву, Астрахань, Екатеринбург, Казань, Минеральные воды, Новосибирск, Санкт-Петербург и Уфу.
Боинг 787 «Азербайджанских авиалиний» вмещает 212 пассажиров. В бизнес-классе установлено 18 кресел, трансформирующихся в плоские кровати. В классе «Премиум эконом» расположено 35 мест с откидной спинкой. Для пассажиров эконома предусмотрено 159 стандартных кресел, расставленных в Boeing 787 по схеме 3×3х3.
Туалетные комнаты, гардеробы и кухонные островки размещены в каждом классе обслуживания.
Лучшие места
В бизнес-классе самолёта Боинг 787 Дримлайнер авиакомпании Azerbaijan Airlines лучшие места находятся во 2-м ряду. Сидеть весьма комфортно, так как кресла трансформируются в полноценную кровать и увеличено свободное пространство между рядами. Пассажирам бизнес-класса предоставляется услуга приоритетной посадки, а также улучшенное питание.
Салон бизнес-класса Боинг 787 АК Azerbaijan Airlines. Фото: azal.az
В премиум-экономе сидеть также очень удобно, кресла расположены по схеме 2×3х2. Лучшие места в Боинге 787 находятся в 5-7 рядах.
Лучшие места в экономическом классе расположены в ряду 21. Пассажиры получают дополнительное пространство для ног. Гардероб не мешает приятному полёту, так как возле него не толпятся другие клиенты авиакомпании. Туалеты расположены на достаточном расстоянии от кресел, так что очереди в проходах и неприятный запах не потревожат.
Салон премиум-эконом класса Боинг 787 АК Azerbaijan Airlines. Фото: azal.az
Худшие места
- В бизнес-классе весьма комфортные условия перелёта. Однако на местах 3А и 3К отсутствует иллюминатор. Туалеты находятся за перегородкой и практически не доставляют неудобств. Однако пассажирам, чувствительным к запахам, лучше воздержаться от покупки авиабилетов на 3-й ряд.
- В классе «Премиум эконом» худшим считается ряд 4, так как находится возле туалетов. Несмотря на увеличенное пространство, запах и хлопающие двери могут надоедать в течение всего перелёта. Кроме того, клиентам авиакомпании, сидящим на местах не у иллюминаторов, может показаться утомительным соседство с санузлами. В течение всего перелёта придётся смотреть либо на стенку и пассажиров, идущих в туалет, либо в экран смартфона.
Салон эконом-класса Боинг 787 АК Azerbaijan Airlines. Фото: azal.az
В экономическом классе худшие места расположены в нескольких рядах:
- Ряд 14. Перегородка, отделяющая эконом от Comfort Club, может приносить неудобство и сократить свободное пространство для ног.
- Ряд 20. Заблокированы спинки кресел. Сразу за рядом расположены три туалетные комнаты. Неприятный запах, очередь в туалеты и хлопающие двери могут утомить за время длительного перелёта.
- Ряд 28. На местах A и К могут отсутствовать иллюминаторы.
- Ряд 31. Спинки кресел невозможно привести в горизонтальное положение. Стюардессы, готовящиеся к раздаче питания в кухонных зонах хвостовой части, могут толкать тележками сиденья. Пассажиры 31 ряда покидают самолёт в числе последних.
Схема салона, лучшие и менее комфортные места в самолете Боинг 787 авиакомпании Norwegian
Схема самолёта Боинг 787 авиакомпании Norwegian . Фото: seatguru.com
Салон Boeing 787 авиакомпании Norwegian разделён на два класса обслуживания. В «Премиум эконом» размещены 35 кресел с откидной спинкой, а в обычном экономе — 309 стандартных мест. Авиалайнер вмещает 344 пассажира. Все кресла оснащены сенсорными интерактивными экранами IFE TV, а также светодиодным «освещением настроения» и оборудован иллюминаторами увеличенных размеров.
Кресла в Боинге 787 размещены по схеме 3×3х3 (экономкласс) и 2×3х2 («Премиум эконом»).
Лучшие места
В салоне Боинга 787 авиакомпании Norwegian лучшие места «Премиум эконома» находятся в рядах 2-4. Это комфортные кресла с увеличенным пространством между креслами. Пассажиры получают улучшенное меню, могут первыми покинуть самолёт сразу после приземления и получить уникальный сервис.
В экономическом классе лучшие места находятся в 6-м ряду. На местах A — F пассажиры получают дополнительное пространство между креслом и перегородкой.
Салон премиум-экономкласса Боинг 787 АК Norwegian. Фото: liveandletsfly.boardingarea.com
- Кресла 6G, 6H, 6J, 11G, 11H, 11J идеально подходят для клиентов, совершающих перелёт с маленькими детьми. Именно в этой части самолёта размещены крепления для люлек.
- В ряду 9 и 10 всего три кресла. Они подойдут для пассажиров, путешествующих небольшой компанией.
Худшие места
- В классе «Премиум эконом» худшие места — 5А и 5J, так как нет иллюминатора.
- Незначительные неудобства могут ожидать пассажиров 1-го ряда. Санузлы, расположенные в носовой части салона Боинга 787, находятся на значительном удалении от кресел. Однако пассажиры с высокой чувствительностью к запахам почувствуют себя некомфортно.
- В ряду 8 невозможно откинуть спинку кресла.
- Сразу за рядом 26 находятся санузлы. Пассажирам может быть неприятен запах, доносящийся из уборных. В проходах собираются очереди, а спинки кресел не приводятся в горизонтальное положение.
Фото: i1.wp.com
Фото: thepointsguy.com
Фото: fodors.com
Фото: dn.thepointsguy.com
Фото: ail.restbee.ru
Салон эконом-класса Боинг 787 АК Norwegian
- Ряд 27 оборудован дополнительным пространством для ног, однако близкое расположение туалетных комнат может доставлять значительные неудобства.
- На местах 38А и 38J может отсутствовать окно.
- В ряду 40 на местах А — С и G — J заблокированы спинки кресел.
- Ряды 41 и 42 находятся между двумя туалетами. Во время долгого перелёта пассажир не сможет расслабиться, так как двери санузлов постоянно хлопают, в проходах ожидают очереди другие клиенты авиакомпании. Они опираются на спинку кресла и могут задеть локтем. В ряду 42 невозможно откинуться в кресле.
Лётно-технические характеристики самолёта Боинг 787
- Экипаж: 2 человека.
- Вместимость: до 330 пассажиров.
- Максимальная взлётная масса: до 254 тонн.
- Максимальная скорость: 956 км/ч.
- Крейсерская скорость: 902 км/ч.
- Дальность полёта: до 14 тысяч километров.
Боинг 787 «в разрезе». Фото: samoletov-modeli.ru
Интересные факты
В начале 2013 года Боинг 787 временно не использовался. Управление гражданской авиации США и агентство авиационной безопасности ЕС потребовали производителя доказать безопасности используемых литий-ионных аккумуляторов. Уже к апрелю того же года надзорные органы вновь выдали разрешение на эксплуатацию.